گوگل آمار توزیع نسخه‌های اندروید را بعد از مدت‌ها منتشر کرد؛ اندروید ۱۰ بیشترین تعداد کاربر را دارد

گوگل پس از وقفه‌ای طولانی، آمار توزیع نسخه‌های اندروید را برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ منتشر کرد. در آمارگیری جدید با وجود اینکه‌ اندروید ۱۱ نزدیک به یک‌چهارم از سهم بازار را در اختیار گرفته اما هنوز پراستفاده‌ترین نسخه‌ی اندروید به حساب نمی‌آید.

اگر خاطرتان باشد، گوگل هرماه گزارش آمار توزیع نسخه‌های مختلف اندروید را منتشر می‌کرد اما این رویه احتمالا به دلیل ذهنیتی که درمورد به‌روزنبودن و پراکندگی نسخه‌های اندروید بسیاری از گوشی‌های اندرویدی شکل می‌گرفت، متوقف شد و گوگل اعلام کرد که دیگر این آمار را منتشر نخواهد کرد. این آمار و ارقام را که گوگل براساس بازدید کاربران از گوگل پلی طی یک دوره‌ی هفت روزه به‌دست می‌آورد و درقالب نمودارهایی منتشر می‌کرد از اکتبر ۲۰۱۸ تا به‌امروز مسکوت مانده بود تا اینکه اهالی مانتین‌ویو امروز سرانجام آمار جدید درصد استفاده از نسخه‌های مختلف اندروید را منتشر کردند.

آمارگیری جدید که به‌گفته‌ی وب‌سایت 9to5Google مربوط به سه‌هفته‌ی گذشته است، نشان می‌دهد که اندروید ۱۱ با وجود گذشت ۱۴ ماه از انتشار آن توسط گوگل، سهمی ۲۴٫۳ درصدی از آمار کل نسخه‌های اندروید را در دست گرفته است و هنوز در زیر سایه اندروید ۱۰ قرار دارد چراکه اندروید ۱۰ در همین آمارگیری با ۲۶٫۵ درصد، بیشترین تعداد کاربر را دارد. با این حال دو نسخه‌ی آخر اندروید (به استثنای ۱۲) روی هم کمی بیش‌از ۵۰ درصد از سهم بازار را در اختیار دارند.

نمودار دایره ای آمار توزیع نسخه‌ های مختلف اندروید در سال ۲۰۲۱

پس از اندروید ۱۱، اندروید ۹ (پای) ۱۸٫۲ درصد از بازار گوشی‌های اندرویدی را دراختیار دارد. اندروید ۸.۱ و ۸ (اوریو) نیز به ترتیب سهمی ۹٫۷ و ۴ درصدی از این نمودار را به خود اختصاص داده ‌اند. نکته‌ی جالب اینکه اندروید ۶ (مارشمالو) با ۵٫۱ درصد بالاتر از جایگاه اندروید ۷ با سهم ۲٫۹ درصدی و اندروید ۷.۱ با سهم ۳٫۴ درصدی قرار گرفته است.

نمودار آمار توزیع نسخه‌ های مختلف اندروید در سال ۲۰۲۱

در این آمار هنوز اثری از اندروید ۱۲ دیده نمی‌شود که البته جای تعجب نیست، چراکه زمان زیادی از انتشار عمومی آن نگذشته و اطلاعات نمودار نیز به سه‌هفته‌ی گذشته بازمی‌گردد. با این‌حال انتظار می‌رود این نسخه در گزارش آینده‌ی گوگل به همراه اندروید 12L که یک شماره از سطح API اندروید ۱۲ معمولی بالاتر است درآمارگیری لحاظ شود.

ناگفته نماند که گوگل در این مدت، چندباری آمار توزیع نسخه‌های اندروید را از طریق نرم‌افزار اندروید استودیو در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌داد و آخرین بار آن قبل از انتشار آمار جدید مربوط به آوریل ۲۰۲۰ می‌شد. درواقع، توسعه‌دهندگان هنگام ایجاد یک پروژه جدید با یک آمار از نسخه‌های اندروید به شکل یک نمودار توزیع تجمعی مواجه می‌شدند و این به توسعه‌دهندگان کمک می‌کرد که برای اپلیکیشن‌ خود کدام نسخه‌ را معیار قرار دهند تا هم بیشترین تعداد کاربر را بدست بیاورند و در‌عین حال یک تعادل میان امکاناتی که می‌توانند در اپلیکیشن‌های خود استفاده کنند برقرار شود. پیش از این تاریخ هم گوگل یک‌بار دیگر به آمار و ارقام نسخه‌های مختلف اندروید در مراسم Google I/O 2019 اشاره داشت.

آمار اندروید استودیو از نسخه‌ های مختلف اندروید در سال ۲۰۲۱

مقاله‌های مرتبط:

پراکندگی نسخه‌های اندروید در آمارهایی که تاکنون منتشر می‌شد همیشه با انتقادات کاربران از چندپارگی نسخه‌های مختلف اندروید و نحوه‌ی عملکرد گوگل در مدیریت به‌روزرسانی‌های این سیستم‌عامل همراه بوده است. از آنجایی تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی بسیار زیاد هستند و هریک از این سازندگان باید نسخه‌های جدید را با بهینه‌سازی‌هایی برای مشتریان عرضه کنند از این‌رو مدت زمان انتظار برای دریافت آپدیت افزایش می‌یابد و حتی گاهی اوقات بسیاری از سازندگان از ارائه‌ی نسخه‌های جدیدتر صرف‌نظر می‌کنند.

افزون‌براین، هریک از سازندگان برنامه‌ی به‌روزرسانی مشخصی دارند که زمان آن برای گوشی‌های مختلف فرق می‌کند. باوجود تلاش‌هایی که گوگل در از بین‌بردن این پراکندگی داشته اما به دلیل استمرار این موضوع در آمار و ارقام‌ها، همچنان یکی از معضلات اساسی این سیستم‌عامل به‌شمار می‌رود.

رابط کاربری One UI 4.1 سامسونگ چه‌زمانی عرضه می‌شود و چه ویژگی‌هایی را به‌همراه خواهد داشت؟ سیستم‌عامل Wear OS به‌لطف سامسونگ به دومین پلتفرم بزرگ پوشیدنی تبدیل شد سامسونگ درحال رفع مشکل نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز صفحه‌نمایش در سری گلکسی S21 پس از به‌روزرسانی اندروید ۱۲ است پایان قرارداد انحصاری کوالکام و مایکروسافت؛ بازار PC درانتظار رقبای ویندوزی مک M1 بیلد جدید ویندوز 11 با ایموجی‌های جدید و رفع برخی مشکلات قبلی منتشر شد منبع 9to5google phonearena
متن خبر

درباره مهندسین برتر

مجتمع فنی آموزشی مهندسین برتر با 20 سال سابقه ، با ارائه مدرک فنی و حرفه ای با کد بین المللی و انجام تعمیرات تخصصی موبایل و توزیع قطعات موبایل فعالیت دارد .

ایمیل: info@gsmbartar.com

پیوند های مفید
نماد اعتماد
آدرس

آدرس آموزشگاه : استان البرز، شهر کرج، سه راه گوهر دشت، ابتدای بلوار یادگار امام، نبش کوچه شهید جوادی، ساختمان علی طبقه اول

تلفن آموزشگاه: 34452008 (026)

واتس اپ : 09395431515 ( مشاوره رایگان )

آدرس شعبه : استان البرز، شهر کرج، خیابان دانشکده، روبروی پاساژ دانشکده، نبش کوچه گلستان 

تلفن شعبه: 32283470 (026)

واتس اپ : 09027803311 ( مشاوره رایگان )

تمامی حقوق برای سایت مهندسین برتر محفوظ می باشد.

×

مهندسین برتر

×