۶ قابلیت مهم پردازنده اسنپدراگون 8 نسل یک

تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل یک اولین‌بار از هسته‌های آرم v9 بهره می‌برد. همچنین، از نظر قابلیت‌های تصویربرداری و گرافیکی درمقایسه‌با نسل قبلی‌ خود بهبود درخودرتوجهی پیدا کرده است.

کوالکام سرانجام پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل یک را رسما معرفی کرد. این سیستم‌-روی‌-چیپ (SoC) نسل جدید پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ است که به‌عنوان پرچم‌دار جدید این شرکت در سال ۲۰۲۲ شناخته می‌شود. این پردازنده علاوه‌بر نام جدید، به ویژگی‌های جدیدیی هم مجهز شده است. در این مطلب، قصد داریم مهم‌ترین قابلیت‌های اسنپدراگون ۸ نسل یک را مرور کنیم.

۱. اولین سیستم-روی-چیپ (SoC) سری اسنپدراگون با هسته‌های آرم v9

به‌گزارش اندروید اوتوریتی، پردازنده‌ی جدید کوالکام اولین تراشه‌ی این شرکت محسوب می‌شود که از هسته‌های پردازش مرکزی آرم v9 بهره می‌برد. این پردازنده شامل یک هسته‌ی کورتکس X2 با فرکانس کاری ۳٫۰ گیگاهرتز و سه هسته‌ی کورتکس A710 و چهار هسته‌ی کم‌مصرف کورتکس A510 است. از زمان معرفی اسنپدراگون ۸۴۵ که به‌عنوان تراشه‌ی گوشی‌های پرچم‌دار ۲۰۱۸ استفاده می‌شد، این اولین‌باری است که شاهد ارتقای هسته‌های کوچک‌تر در پردازنده‌ی پرچم‌دار جدید کوالکام هستیم. بنابراین، انتظار می‌رود با تراشه‌ی پرچم‌دار جدید کوالکام، اجرای امور ساده و معمولی روی دستگاه بهبود پیدا کند.

درمجموع، کوالکام اعلام کرده است این پرازنده‌ی جدید از نظر قدرت حداکثر ۲۰ درصد و از نظر مصرف بهینه حداکثر ۳۰ درصد بهبود یافته است. اسنپدراگون ۸ نسل یک با بهره‌گرفتن از سخت‌افزار جدید و معماری آرم v9، قابلیت‌های یادگیری ماشینی بسیار سریع‌تری را امکان‌پذیر می‌کند. همچنین، کوالکام مدعی شده است که موتور هوش مصنوعی این شرکت درمقایسه‌با سال گذشته از نظر قدرت، چهار برابر بهتر عمل می‌کند.

۲. بهره‌بردن از چند قطعه‌ی تصویربرداری قدرتمند

نسل اول اسنپدراگون ۸

پردازنده‌های پرچم‌دار اسنپدراگون معمولا قابلیت‌های تصویربرداری پیشرفته‌ای در بخش موبایل ارائه می‌دهند و اسنپدراگون ۸ نسل یک نیز همچنان این رویه را دنبال کرده است. درواقع، کوالکام می‌گوید اسنپدراگون سایت (Snapdragon Sight) احتمالا بزرگ‌ترین تغییری است که این شرکت روی تراشه‌ی جدید خود ایجاد کرده است.

اسنپدراگون ۸ نسل یک از پردازنده‌ی سیگنال تصویر (ISP) ۱۸ بیتی بهره می‌برد که امکان پردازش ۳٫۲ گیگاپیکسل داده‌ی تصویری را در هر ثانیه دارد. این پردازنده امکان ضبط فیلم با کیفیت 8K و نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه در حالت HDR را نیز فراهم می‌کند. شایان‌ ذکر است این تراشه‌ی جدید از HDR10 و HDR10 پلاس نیز پشتیبانی می‌کند. از دیگر قابلیت‌های این پردازنده می‌توان به امکان ثبت ۲۴۰ عکس ۱۲ مگاپیکسلی در هر ثانیه اشاره کرد. این ویژگی می‌تواند باعث بهبود تصویربرداری حالت شب، HDR، پاک‌کردن اشیاء و… شود؛ قابلیت‌هایی که در سال ۲۰۲۲ ازجمله مهم‌ترین امکانات گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار خواهد بود.

به‌روزرسانی‌های اعمال‌شده در بخش تصویربرداری اسنپدراگون ۸ نسل یک به اینجا ختم نمی‌شود؛ زیرا این پردازنده امکان تصحیح رنگ در دوربین‌های فوق‌عریض را نیز ارائه می‌کند. پردازنده‌ی پرچم‌دار جدید کوالکام از دوربین‌ تکی ۲۰۰ مگاپیکسلی و دوربین‌های سه‌گانه‌ی ۳۶ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند و گفته می‌شود عملکرد این تراشه در ارائه‌ی قابلیت‌هایی مثل وضوح تصویر بهتر همگام بزرگ‌نمایی در ویدئو درمقایسه‌با قبل بهبود یافته است.

۳. بهبود اجرای بازی‌

پردازنده‌های پرچم‌دار اسنپدراگون با بهره‌گرفتن از قدرت تراشه‌های گرافیکی سری آدرینو، همیشه یکی از گزینه‌های محبوب‌ برای گیمرهای اندرویدی بوده است. کوالکام رقابت سختی با اولین پردازنده‌ی اگزینوس مجهز به تراشه‌ی گرافیکی AMD و تراشه‌ی دایمنسیتی ۹۰۰۰ خواهد داشت.

کوالکام اعلام کرده است که پردازنده‌ی موبایلی جدید این شرکت درمقایسه‌با سری اسنپدراگون ۸۸۸، از نظر عملکرد گرافیکی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی به‌ترتیب ۳۰ و ۲۵ درصد بهبود یافته است. همچنین، عملکرد ولکان (Vulkan) درمقایسه‌با قبل، ۶۰ درصد سریع‌تر شده است که این امر به‌خصوص حین اجرای بازی‌های سه‌بعدی پیشرفته و شبیه‌سازها بیشتر احساس خواهد شد.

این شرکت موتور حرکتی آدرینو فریم موشن (Adreno Frame Motion Engine) را نیز ارائه می‌دهد؛ قابلیتی که ظاهرا راهکار کوالکام از درون‌یابی فریم‌ است. به‌طور دقیق‌تر و براساس اعلام کوالکام، می‌توان انتظار داشت نرخ فریم در سطح توان مشابه تا دو برابر افزایش یابد یا با تنظیم قدرت پردازشی به نصف، نرخ فریم را ثابت نگه داشت. پیش‌از‌این، شرکت‌های دیگری مثل وان‌پلاس راهکار MEMC را پیاده‌سازی کرده‌اند؛ بنابراین، راهکار جدید کوالکام مسیر را برای ارائه‌ی عملکردهای مشابه در دستگاه‌های سایر شرکت‌ها باز خواهد کرد.

از دیگر قابلیت‌های مهم اسنپدراگون ۸ نسل یک می‌توان به پشتیبانی از آنریل اینجین ۵ (Unreal Engine 5)، رندر حجمی، سایه‌زنی با نرخ متغیر بهبودیافته و نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز در وضوح QHD پلاس اشاره کرد.

۴. بهبود قابلیت‌های امنیتی تشخیص چهره

قابلیت امنیتی تصویری اسنپدراگون ۸ نسل یک

یکی از قابلیت‌های اسنپدراگون ۸ نسل یک پردازنده سیگنال تصویر اضافه‌ی آن است. این ISP کاربرد نسبتا جالبی را امکان‌پذیر می‌کند که به‌گفته‌ی کوالکام، می‌توان از آن به‌منظور جلوگیری از نگا‌ه‌کردن اشخاص دیگر به نمایشگر کاربر استفاده کرد.

این اولین‌باری نیست که چنین قابلیتی برای جلوگیری از نگاه‌کردن افراد دیگر به نمایشگر گوشی‌های هوشمند ارائه شده است؛ زیرا گوشی‌های بلک‌بری از مدت‌ها قبل قابلیت مشابهی به‌ نام Privacy Shade را ارائه می‌دادند. بااین‌حال، راهکار کوالکام می‌تواند فناوری اشاره‌شده را در دستگاه‌های بیشتری ارائه دهد. علاوه‌بر‌این، می‌توان از ISP اضافه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل یک به‌عنوان روشی برای باز‌کردن قفل دستگاه با چهره بهره ببرد.

۵. سرعت بیشتر در اتصال به شبکه‌های داده‌ی موبایلی

کوالکام یکی از شرکت‌های پیشرو در فضای 5G است؛ بدین‌ترتیب جای تعجب نیست که جدیدترین نسل پردازنده‌ی موبایلی این شرکت از نظر قابلیت‌های 5G بهبود پیدا کند. تراشه‌ی جدید این شرکت از مودم X65 بهره می‌برد که اوایل سال جاری معرفی شده است. سرعت انتقال داده‌ها در این مودم به ۱۰ گیگابیت‌برثانیه می‌رسد و 3GPP 16 قدرت می‌گیرد. در مقام مقایسه، سرعت انتقال داده در اسنپدراگون ۸۸۸ معادل ۷٫۵ گیگابیت‌برثانیه است. اسنپدراگون ۸ نسل یک از فناوری وای‌فای 6E و بلوتوث ۵٫۲ و Snapdragon Sound نیز پشتیبانی می‌کند.

۶. اولین گوشی‌های اسنپدراگون 8 نسل یک

شیائومی می ۱۱ آبی

پردازنده‌های پرچم‌دار اسنپدراگون معمولا سه‌ ماه پس از معرفی اولیه، در گوشی‌های هوشمند جدید بازار استفاده می‌شوند. این موضوع سال گذشته تغییر کرد؛ زیرا اولین گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۸۸۸ فقط چند هفته پس از معرفی این تراشه در بازار چین معرفی شد؛ از‌جمله شیائومی Mi 11‌. به‌نظر می‌رسد این رویه امسال نیز تکرار خواهد شد و کوالکام اعلام کرده است اولین گوشی‌های هوشمند مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل یک اواخر سال جاری میلادی در‌دسترس قرار خواهد گرفت.

مقاله‌های مرتبط:

شرکت‌های مختلف تولیدکننده‌ی دستگاه‌های اندرویدی مثل بلک‌شارک، آنر، ایکو، موتورولا، نوبیا، وان‌پلاس، اوپو، ریل‌می، شارپ، سونی، ویوو، شیائومی و ZTE همگی به کوالکام اجازه داده‌اند تا نام آن‌ها را به‌طور عمومی حذف کند. بنابراین، منطقی است که برندهای بیشتری مثل سامسونگ در سال ۲۰۲۲ از پردازنده‌ی جدید اسنپدراگون پشتیبانی کنند.

این ۶ قابلیت از نظر ما برجسته‌ترین ویژگی‌های اسنپدراگون ۸ نسل یک بود. از دیدگاه شما کاربران زومیت، این پردازنده می‌تواند بهترین تراشه‌ی موبایلی جهان در سال ۲۰۲۲ باشد؟

همکاری کوالکام و گوگل برای بهینه‌سازی هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند کوالکام از پردازنده ۴ نانومتری نسل اول اسنپدراگون 8 رونمایی کرد اینتل آزمایشگاهی مخفی برای به‌روز‌رسانی فناوری‌های قدیمی دارد عملکرد پردازنده‌ی دایمنسیتی 7000 احتمالا از اسنپدراگون 870 بهتر خواهد بود سونی تولید سری دوربین‌های عکاسی a7 II و a6400 را متوقف کرد منبع androidauthority
متن خبر

درباره مهندسین برتر

مجتمع فنی آموزشی مهندسین برتر با 20 سال سابقه ، با ارائه مدرک فنی و حرفه ای با کد بین المللی و انجام تعمیرات تخصصی موبایل و توزیع قطعات موبایل فعالیت دارد .

ایمیل: info@gsmbartar.com

پیوند های مفید
نماد اعتماد
آدرس

آدرس آموزشگاه : استان البرز، شهر کرج، سه راه گوهر دشت، ابتدای بلوار یادگار امام، نبش کوچه شهید جوادی، ساختمان علی طبقه اول

تلفن آموزشگاه: 34452008 (026)

واتس اپ : 09395431515 ( مشاوره رایگان )

آدرس شعبه : استان البرز، شهر کرج، خیابان دانشکده، روبروی پاساژ دانشکده، نبش کوچه گلستان 

تلفن شعبه: 32283470 (026)

واتس اپ : 09027803311 ( مشاوره رایگان )

تمامی حقوق برای سایت مهندسین برتر محفوظ می باشد.

×

مهندسین برتر

×