کروکودیل و تمساح چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تشخیص تمساح‌ها و کروکودیل‌ها در نگاه اول دشوار است اما با کمی دقت می‌توان به تفاوت‌های آشکار ظاهری آن‌ها پی برد. در این مقاله به این تفاوت‌ها اشاره می‌کنیم.

تمام تمساح‌ها و کروکودیل‌ها متعلق به رده‌بندی جانوری به نام کروکودیل‌سان‌ها هستند. بر اساس مجله‌ی Pathalogo of Wildlife and Zoo Animals، کروکودیل‌ها به سه گروه عمده تقسیم می‌شوند: الگیتورید (تمساح‌ها)، کروکودیلید (کروکودیل) و گاویالید (گاریال‌ها).

کروکودیل‌ها اجداد تکاملی یکسانی دارند؛ بااین‌حال در حدود ۸۰ میلیون سال پیش در دوره‌ی کرتاسه‌ی پسین، تمساح‌ها و کروکودیل‌ها مسیر تکاملی مجزایی را در پیش گرفتند. در طی میلیون‌ها سال تکامل، کروکودیل‌ها و تمساح‌ها بیشترین شباهت ظاهری را به یکدیگر پیدا کردند، اما تفاوت‌های شگفت‌انگیزی هم دارند که به‌راحتی قابل تشخیص‌اند.

در نگاه اول کروکودیل‌ها و تمساح‌ها ظاهر مشابهی دارند؛ بااین‌حال با نگاهی دقیق‌تر می‌توان به تفاوت پوزه‌ی آن‌ها پی برد. یک روش سریع برای تشخیص کروکودیل از تمساح وجود دارد. به خط آرواره‌ی آن‌ها نگاه کنید. تمساح‌ها دچار جلوآمدگی دندان هستند و دندان‌های آرواره‌ی پایینی‌ آن‌ها در آرواره‌ی بالایی مخفی شده است. از طرفی دندان‌های آرواره‌ی پائینی کروکودیل ‌خارج از دهان در راستای آرواره‌ی بالایی قرار دارد.

کروکودیل و تمساح

آرواره‌ی تمساح (بالا) و کروکودیل (پائین) به تشخیص آن‌ها از یکدیگر کمک می‌کنند.

تفاوت کلیدی دیگر را می‌توان در شکل سر کروکودیل و تمساح مشاهده کرد. تمساح‌ها دارای پوزه‌های گرد U شکل عریض و کوتاه هستند؛ درحالی‌که کروکودیل‌ها پوزه‌ای V شکل دارند. البته استثناهایی مثل کروکودیل ماگر وجود دارند (Crocodylus paulustris) که دارای پوزه‌هایی گرد مشابه تمساح هستند.

کروکودیل‌ها و تمساح‌ها هر دو دارای لکه‌های سیاه کوچک معروف به اندام‌های حسی پوششی (ISO) روی سر خود هستند. اندام‌های حسی به شکارچی‌ها امکان کشف تغییرات فشار آب بر اثر حرکت طعمه را می‌دهند. ISO-ها را می‌توان روی سر و اطراف دهان تمساح‌ها پیدا کرد؛ کروکودیل‌ها تقریبا ایزوهایی با اندازه‌های مختلف روی بدن خود دارند.

اندام های حسی تمساح

اندام‌های حسی پوششی در اطراف دهان تمساح آمریکایی (Alligator mississippiensis)

تفاوت بین تمساح و کروکودیل بیش از این‌ها است. بر اساس پژوهشی که سال ۲۰۱۸ در مجله‌ی Royal Society Open Science منتشر شد، استخوان بازوی جلویی و استخوان ران‌های عقبی تمساح‌ها کوتاه‌تر هستند. یکی از تفاوت‌های عمده‌ی بین تمساح و کروکودیل محل سکونت آن‌ها است. کروکودیل‌ها دارای غده‌های شوری زبانی هستند که امکان دفع نمک اضافی را به آن‌ها می‌دهد. این توانایی امکان زندگی در محیط‌های آب شور را به آن‌ها می‌دهد. برای مثال کروکودیل‌های آب شور استرالیایی (Crocodylus porosus) در جنگل‌های مردابی، دلتاها و باتلاق‌ها زندگی می‌کنند.

مقاله‌ی مرتبط:

گرچه تمساح‌ها هم دارای غده‌های شور مشابهی هستند این غده‌ها چندان مؤثر نیستند و تحمل تمساح در برابر آب شور را محدود می‌کنند؛ بنابراین تمساح‌ها در زیستگاه‌های آب شیرین مثل دریاچه‌ها و تالاب‌ها زندگی می‌کنند.تفاوت تحمل شوری می‌تواند دلیلی بر تفاوت توزیع جهانی تمساح‌ها و کروکودیل‌ها هم باشد. گونه‌های کروکودیل را می‌توان در آمریکا، آفریقا، آسیا و استرالیا پیدا کرد درحالی‌که تمساح‌ها غالبا در آمریکای شمالی و جنوبی زندگی می‌کنند.

وایکینگ‌ها دقیقا هزار سال پیش در آمریکای شمالی زندگی می‌کردند دایناسورهای اولیه زندگی اجتماعی داشتند و درون گله زندگی می‌کردند فیزیک‌دان‌ها چگونه به ایده‌های پیچیده فکر می‌کنند؟ باتری‌های نسل بعد احتمالا از مواد خارج‌شده‌ی درختان بهره خواهند برد دانشمندان موجودی خلق کردند که نیازی به تنفس ندارد منبع livescience
متن خبر

درباره مهندسین برتر

مجتمع فنی آموزشی مهندسین برتر با 20 سال سابقه ، با ارائه مدرک فنی و حرفه ای با کد بین المللی و انجام تعمیرات تخصصی موبایل و توزیع قطعات موبایل فعالیت دارد .

ایمیل: info@gsmbartar.com

پیوند های مفید
نماد اعتماد
آدرس

آدرس آموزشگاه : استان البرز، شهر کرج، سه راه گوهر دشت، ابتدای بلوار یادگار امام، نبش کوچه شهید جوادی، ساختمان علی طبقه اول

تلفن آموزشگاه: 34452008 (026)

واتس اپ : 09395431515 ( مشاوره رایگان )

آدرس شعبه : استان البرز، شهر کرج، خیابان دانشکده، روبروی پاساژ دانشکده، نبش کوچه گلستان 

تلفن شعبه: 32283470 (026)

واتس اپ : 09027803311 ( مشاوره رایگان )

تمامی حقوق برای سایت مهندسین برتر محفوظ می باشد.

×

مهندسین برتر

×