چرا رم LPDDR5X در دایمنسیتی 9000 از LPDDR5 بهتر است؟

در این مقاله، عملکرد رم LPDDR5X را با استاندارد LPDDR5 روی تراشه‌ی دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک بررسی و مقایسه‌ خواهیم کرد.

برخی از ویژگی‌های دایمنسیتی ۹۰۰۰، تراشه‌ی پرچم‌دار موبایلی جدید مدیاتک، برای اولین‌بار در پردازنده‌ی موبایلی ارائه شده است. دایمنسیتی ۹۰۰۰ اولین تراشه‌‌ی موبایلی چهار‌نانومتری است که از هسته‌های جدید کورتکس X2 آرم بهره می‌برد. علاوه‌بر‌این، اولین پردازنده‌ی موبایلی محسوب می‌شود که به تراشه‌ی گرافیکی جدید Mali G710 مجهز شده و نیز اولین سیستم-روی-چیپ (SoC) است که از حافظه‌ی رم LPDDR5X پشتیبانی می‌کند.

رم LPDDR5X چیست؟

به‌گزارش دیجیتال ترندز، LPDDR5X جدیدترین استاندارد فناوری RAM برای گوشی‌های هوشمند است که اوایل امسال معرفی شد. هدف این استاندارد بهبود انتقال داده روی تراشه‌های پردازشی موبایلی مثل دایمنسیتی ۹۰۰۰ و نمونه‌های مشابه این پردازنده ازجمله خانواده‌ی اگزینوس سامسونگ و اسنپدراگون کوالکام است. اگرچه هنوز نمی‌دانیم استفاده از رم LPDDR5X در گوشی‌های هوشمند چقدر روی عملکرد این محصولات تأثیر دارد، کارکرد این نوع حافظه‌ از LPDDR5 بهتر خواهد بود. در‌ادامه، نحوه‌ی مقایسه‌ی این دو حافظه را توضیح خواهیم داد.

رم LPDDR5X درمقابل رم LPDDR5

سازمان تجارت نیمه‌هادی JEDEC LPDDR5X جولای ۲۰۲۱ استاندارد LPDDR5X را به‌عنوان نسخه‌ی تکامل‌یافته‌ی جدیدترین نسل حافطه‌های رم پویا (DRAM) یعنی LPDDR5 معرفی کرد. استاندارد تکاملی LPDDR5X برای افزایش سرعت پردازش داده‌ها از ۶۴۰۰ مگابیت‌‌برثانیه (Mbps) به ۸۵۳۳ مگابیت‌‌برثانیه طراحی شده است که باعث می‌شود عملکرد این نسل درمقایسه‌با LPDDR5 حداکثر ۳۳ درصد افزایش و نرخ تأخیر نیز ۲۵ درصد کاهش یابد.

استاندارد قدیمی‌تر LPDDR5 اولین‌بار در اوایل سال ۲۰۲۰ با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ کوالکام معرفی شد. اگرچه در ابتدا سرعت عملکرد دستگاه‌های اولیه‌ که روی استاندارد LPDDR5 کار می‌کردند، به ۵۵۰۰ مگابیت‌‌برثانیه محدود بود، فروشندگان تراشه‌های موبایلی با بهره‌گرفتن از نهایت ظرفیت LPDDR5، نرخ انتقال داده را در به‌روزرسانی بعدی این استاندارد به ۶۴۰۰ مگابیت‌‌برثانیه افزایش دادند.

در زمان معرفی این استاندارد، بهره‌وری مصرف انرژی آن از استاندارد قبلی‌اش، یعنی LPDDR4X، حدود ۲۰ درصد بهتر بود. البته JEDEX هنگام معرفی LPDDR5X ادعایی درباره‌ی بهبود کارایی این استاندارد نداشت؛ بنابراین، می‌توان انتظار داشت که تولیدکنندگان DRAM، بهبودهای مدنظر خود را روی این استاندارد جدید اعمال کنند.

فروشندگان برای تأمین تقاضای حافظه‌های LPDDR5X آماده می‌شوند

درحالی‌که این فناوری تقریبا در مراحل اولیه‌ی پذیرش است، دو فروشنده‌ی اصلی، یعنی سامسونگ الکترونیکز و مایکرون تکنولوژی، اعلام کرده‌اند که رم‌های LPDDR5X را برای پردازنده‌های موبایلی تولید خواهند کرد. در این‌جا، اعلامیه‌ی هر‌یک از دو شرکت فعال در حوزه‌ی صنایع نیمه‌هادی را مرور می‌کنیم.

سامسونگ الکترونیکز

سامسونگ الکترونیکز اوایل ماه جاری اعلام کرد که به جمع تولیدکنندگان حافظه‌های رم LPDDR5X خواهد پیوست و حافظه‌ی رم ۱۶ گیگابیتی خود را رونمایی خواهد کرد که برپایه‌ی فرایند چهارده‌نانومتری DRAM تولید شده است.

Samsung 16GB DRAM LPDDR5

این شرکت اعلام کرد که همکاری‌اش با تولیدکنندگان نیمه‌هادی را به‌منظور ایجاد چهارچوبی مناسب‌تر برای دنیای در حال گسترشِ واقعیت دیجیتال آغاز خواهد کرد. سامسونگ الکترونیز پیش‌بینی می‌کند افزایش استفاده از برنامه‌های کاربردی مثل هوش مصنوعی، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و متاورس که به فناوری بسیار مرتبط‌اند، به افزایش تقاضا برای پردازش سریع‌تر داده در مقیاس‌های بزرگ‌تر منجر شده است.

به‌گفته‌ی شرکت یادشده، این افزایش تقاضا برای پردازش سریع‌تر باید نیاز به ماژول‌های حافظه‌ی کم‌مصرف با کارایی چشمگیر را نه‌تنها برای گوشی‌های هوشمند، بلکه برای هدست‌های واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، سرورها و حتی خودروهای خودران افزایش دهد. براساس اعلام JEDEC، سامسونگ الکترونیز مدعی شده است که راهکار LPDDR5X این شرکت از پردازش داده‌ها با نرخ ۸۵۳۳ مگابیت‌‌‌برثانیه پشتیبانی می‌کند. این شرکت نیز اعلام کرده است که ماژول‌های جدیدLPDDR5X درمقایسه‌با استاندارد قبلی، یعنی LPDDR5، از‌نظر مصرف انرژی ۲۰ درصد بهینه‌تر عمل می‌کند.

با‌این‌حال، غول فناوری کره‌ای به این نکته اشاره نکرده است که ماژول‌های حافظه‌های جدید مبتنی‌بر LPDDR5X چه زمانی برای کاربردهای تجاری در‌دسترس قرار خواهد گرفت. شایان ذکر است شرکت مذکور اولین ماژول LPDDR5 خود را در سال ۲۰۱۸ معرفی کرد؛ اما اولین گوشی هوشمند مجهز به این فناوری تا دو سال بعد، یعنی در سال ۲۰۲۰، روانه‌ی بازار نشد. درباره‌ی اسنپدراگون ۸۹۸ هنوز مشخص نیست که آیا کوالکام این تراشه‌ را با حافظه‌ی LPDDR5X سازگار کرده است یا خیر؛ بنابراین، تا زمانی که این شرکت به‌طور رسمی این خبر را تأیید نکند، باید منتظر بمانیم.

مایکرون

مایکرون تکنولوژی، سازنده‌ی آمریکایی حافظه‌ی رم و حافظه‌ی فلش، اعلام کرد اولین شرکتی است که رم LPDDR5X خود را برای استفاده در تراشه‌ی دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک تأیید کرده است. این شرکت اعلام کرد ماژول جدید DRAM آن روی گره‌ پیشرفته‌ی (وان‌آلفا) ساخته شده است. ماژول‌های DRAM تولید‌شده با فناوری وان‌آلفا از‌نظر مصرف انرژی بهتر از سایر حافظه‌های DRAM عمل می‌کند.

مقاله‌‌های مرتبط:

مایکرون با راهکار حافظه‌ی LPDDR5X خود روی دایمنسیتی ۹۰۰۰ به سرعت انتقال داده‌ی ۷۵۰۰ مگابیت‌‌برثانیه دست یافت. اگرچه این سرعت از سرعت انتقال ۶۴۰۰ مگابیت‌‌برثانیه LPDDR5 سریع‌تر است، همچنان از بیشترین توان انتقال قدرت پشتیبانی‌شده روی این استاندارد (۸۵۳۳ مگابیت‌برثانیه) عقب است. براساس این داده‌ها، مدیاتک بدین‌نتیجه رسید که ماژول‌های LPDDR5X درمقایسه‌با نسل قبلی این استاندارد، باعث افزایش ۱۷ درصدی سرعت انتقال داده و کاهش ۱۵ درصدی نرخ تأخیر خواهد شد.

mediatek dimensity 9000 lpddr5x ram

مدیاتک خاطرنشان کرد که فناوری رم جدید امکان پردازش سطوح بالاتری از داده‌ها را فراهم می‌کند؛ سطوحی که برای واحدهای پردازش پیچیده و ناهمگن ساخته‌شده در تراشه‌های مدرن مورد‌نیاز است. این قابلیت‌ها برای پردازش داده‌های زیاد در عصر 5G حیاتی خواهد بود.

در‌حال‌حاضر، اگر دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک از رم‌های LPDDR5X پشتیبانی کند، کنترل‌کننده‌های حافظه با مدل‌های قبلی نیز سازگاری دارند و می‌توانند از ماژول‌های حافظه‌ی قدیمی‌تر LPDDR5 بهره ببرند. استفاده از فناوری جدید DRAM تا حد زیادی به میزان استفاده از رم LPDDR5X در گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار و سایر دستگاه‌های هوشمند سال ۲۰۲۲ بستگی دارد.

در‌نهایت، تفاوت عملکرد بین راهکارهای LPDDR5X سامسونگ و میکرون فقط زمانی قابل‌آزمایش خواهد بود که بتوانیم پردازنده‌ی دایمنسیتی را با اسنپدراگون ۸۸۸ یا پردازنده‌های جدیدتری مقایسه کنیم که از آخرین فناوری رم پشتیبانی می‌کنند.

تراشه‌های صوتی مدیاتک ممکن بود از کاربران اندروید استراق‌سمع کنند سامسونگ مشکل نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز صفحه‌نمایش را در سری گلکسی S21 پس از به‌روزرسانی اندروید ۱۲ برطرف کرد جدول زمانی تولید گلکسی واچ 5، بادز لایو 2 و گلکسی تب اس 8 و سایر دستگاه‌های سامسونگ فاش شد اپلیکیشن دوربین جدید سامسونگ تنظیمات دستی را برای لنزهای تله‌فوتوی گلکسی S21 اولترا فعال می‌کند رابط کاربری One UI 4.1 سامسونگ چه‌زمانی عرضه می‌شود و چه ویژگی‌هایی را به‌همراه خواهد داشت؟ منبع digitaltrends
متن خبر

درباره مهندسین برتر

مجتمع فنی آموزشی مهندسین برتر با 20 سال سابقه ، با ارائه مدرک فنی و حرفه ای با کد بین المللی و انجام تعمیرات تخصصی موبایل و توزیع قطعات موبایل فعالیت دارد .

ایمیل: info@gsmbartar.com

پیوند های مفید
نماد اعتماد
آدرس

آدرس آموزشگاه : استان البرز، شهر کرج، سه راه گوهر دشت، ابتدای بلوار یادگار امام، نبش کوچه شهید جوادی، ساختمان علی طبقه اول

تلفن آموزشگاه: 34452008 (026)

واتس اپ : 09395431515 ( مشاوره رایگان )

آدرس شعبه : استان البرز، شهر کرج، خیابان دانشکده، روبروی پاساژ دانشکده، نبش کوچه گلستان 

تلفن شعبه: 32283470 (026)

واتس اپ : 09027803311 ( مشاوره رایگان )

تمامی حقوق برای سایت مهندسین برتر محفوظ می باشد.

×

مهندسین برتر

×