مدیرعامل شرکت پست: پروژه پهپاد پستی شکست نخورده است

سالی که به‌ دلیل کرونا، ارسال کالاهای اینترنتی از طریق پست سه‌برابر شد و پهپادهای پستی مورد آزمایش قرار گرفتند، شرکت پست چه عملکردی داشت؟

مدیرعامل شرکت ملی پست در نشست خبری امروز صبح (۱۷ مهرماه) به‌ مناسبت روز جهانی پست، از وضعیت یک سال گذشته این شرکت و برنامه‌های جدید سخن گفت. رمضانعلی سبحانی‌فر اذعان داشت که شیوع کرونا سرعت تغییر رویکرد پست در کشور را تسریع کرد. این رویکرد جایگزینی ارسال پاکت‌های نامه به بسته‌های بزرگ را در برنامه داشت و کرونا در شرایطی پیش آمد که هنوز زیرساخت‌های تحقق این رویکرد فراهم نبود؛ اما سبحانی‌فر می‌گوید چالش‌های زیرساختی به‌سرعت رفع شد و بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

به گزارش زومیت، مدیرعامل شرکت ملی پست برخی تحولات شرکت در دوران کرونا را این‌گونه برشمرد:

  • افزایش مراکز توزیع پاکات
  • افزایش ناوگان حمل و نقل
  • استفاده از ظرفیت ریلی
  • افزایش ۳۰ درصدی استفاده از کامیون‌ها
  • خریداری باکس‌های مرسولات باکیفیت و افزایش ۴۰ درصدی رضایتمندی مردم از رسیدن سالم بسته‌ها
  • راه‌اندازی ۶ هاب منطقه‌ای و ۲۰ خط همجواری برای ارسال امانات مردم به سراسر کشور

نشست خبری شرکت پست در روز جهانی پست

به‌ گفته سبحانی‌فر، این شرکت به‌تازگی فرایند هوشمندسازی در تمامی بخش‌ها را در دستور کار قرار داده است تا با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، بتواند سیستم‌های مکانیزه برای تسویه ایجاد کند و سرعت ارسال امانات را بیش از پیش افزایش بدهد. در همین زمینه، وی اشاره می‌کند که بزرگ‌ترین مرکز تسویه و مبادله در خاورمیانه تا پایان مهر توسط شرکت پست ایران راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پست چهار محور کلی را که در دستور کار قرار گرفته است تا خدمات بهتری ارائه شود و به ارسال سریع امانات کمک کند، به شرح زیر عنوان کرد:

  • سرعت‌بخشی به ارسال مرسولات عادی با هوشمندسازی پست و بهبود SLA خدمات
  • راه‌اندازی «روستا بازار» تا اواخر مهرماه برای ایجاد ارتباط مستقیم تولیدکننده محصولات کشاورزی، دامداری و صنایع دستی به دست مصرف‌کننده برای حذف واسطه‌ها در خریدهای اینترنتی و حمایت از تولید
  • انجام خدمات نیابتی بر اساس قانون تکلیفی به پست برای بر عهده‌ گرفتن بخش فیزیکی ارائه خدمات الکترونیکی مانند درخواست گذرنامه و سند اسناد و املاک
  • ارائه خدمات پستی الکترونیکی که توافقات متعددی برای تحقق آن در حال انجام است.

شرکت پست به‌زودی بستر «روستا بازار» را برای حذف واسطه‌ها در خریدهای اینترنتی راه‌اندازی خواهد کرد

به‌ گفته سبحانی‌فر، برخی تفاهم‌ها که در مهرماه انجام شده یا در دست انجام هستند، شامل موارد زیر است:

  • تفاهم‌نامه با دولت برای ارسال مکاتبات مردم از طریق پست به دولت
  • تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش برای ثبت‌ نام دانش‌آموزان در حوزه اسکان شخص و حل مسئله‌ی تأیید مکانی افراد
  • تفاهم‌نامه با راهور ناجا برای نقل و انتقال اسناد وسایل نقلیه موتوری برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها در این حوزه
  • تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن در این هفته برای کدگذاری روستاها بر اساس نقشه‌های در اختیار شرکت پست و اختصاص ژئوکد
  • تفاهم‌نامه با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای شناسه رهگذری به‌منظور جلوگیری از قاچاق کالا و دلال‌بازی و حذف واسطه‌ها. در این حوزه، رصد پایش هوشمند در دستور کار است که نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی مربوطه است.

مدیرعامل شرکت پست در پاسخ به سؤال زومیت در مورد فعالیت اپراتورهای پست خصوصی، عنوان کرد:

اکنون دو اپراتور مجوز فعالیت پستی دریافت کرده‌اند و می‌توانیم در برخی زمینه‌ها همچون استفاده از شبکه مویرگی پست و بحث توزیع و قبول مرسوله همکاری کنیم. عمده مشارکتی که می‌توان با این شرکت‌ها داشت، در مسئله‌ی درگاه بین‌المللی است که در قانون، تنها به شرکت پست دراین‌باره تکلیف شده و شرکت‌ها می‌توانند برای انجام این کار از طریق پست درخواست همکاری بدهند.

ماجرای پهپادهای پستی به کجا رسید؟

مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به اینکه پروژه پهپادهای پستی شکست نخورده است، اعلام کرد که پرواز این پهپادها در جزیره کیش تنها به‌صورت پایلوت بوده و مجوز پرواز آن‌ها هم تنها برای اجرای آزمایشی در جزیره کیش صادر شده است. سبحانی‌فر اضافه کرد که دریافت مجوز از سازمان‌های مربوطه ازجمله سازمان هواپیمایی کشور و نهادهای امنیتی در دست پیگیری است تا این پروژه در مناطقی که نیاز ضروری به این خدمت دارند، اجرایی شود.

مقاله‌ی مرتبط:

به‌ گفته سبحانی‌فر، این طرح به‌صورت آزمایشی در کیش انجام شد تا ابعاد آن مورد بررسی قرار بگیرد و پس از اینکه مشخص شد طرح قابل اجرا است، قرار است مجوزهای لازم برای اجرا در دیگر نقاط کشور اخذ شود. وی اضافه کرد که زیرساخت‌های لازم برای اجرا کردن این طرح را پارک علم و فناوری طی قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها به‌صورت خرید خدمت فراهم می‌کند.

سبحانی‌فر گفت این شرکت مجوز راه‌اندازی چهار مرکز نوآوری در شهرهای تهران، اصفهان، مشهد و یزد را دریافت کرده است و قصد دارد استارتاپ‌های حوزه پستی را زیر چتر خود بگیرد. مدیرعامل شرکت پست هدف از این کار را کمک به بخش خصوصی برای توسعه رویکرد کالامحوری عنوان کرد تا این استارتاپ‌ها تنها روی ارسال یک کالای خاص تمرکز کنند و با این کار به تولیدکننده‌ها برای فروش محصولات بدون واسطه یاری برسانند.

صداوسیما نظارت بر محتوای تولیدات VOD-ها را از ساترا گرفت وزیر ارتباطات مطرح کرد: آمادگی پلتفرم‌های ایرانی برای ارائه خدمات به آذربایجان اسنپ سرویس اعتباری خود را راه‌اندازی کرد زومیت کارشناس DevOps استخدام می‌کند خط تولید سیم‌کارت ایرانسل با فناوری بومی افتتاح شد منبع زومیت
متن خبر

درباره مهندسین برتر

مجتمع فنی آموزشی مهندسین برتر با 20 سال سابقه ، با ارائه مدرک فنی و حرفه ای با کد بین المللی و انجام تعمیرات تخصصی موبایل و توزیع قطعات موبایل فعالیت دارد .

ایمیل: info@gsmbartar.com

پیوند های مفید
نماد اعتماد
آدرس

آدرس آموزشگاه : استان البرز، شهر کرج، سه راه گوهر دشت، ابتدای بلوار یادگار امام، نبش کوچه شهید جوادی، ساختمان علی طبقه اول

تلفن آموزشگاه: 34452008 (026)

واتس اپ : 09395431515 ( مشاوره رایگان )

آدرس شعبه : استان البرز، شهر کرج، خیابان دانشکده، روبروی پاساژ دانشکده، نبش کوچه گلستان 

تلفن شعبه: 32283470 (026)

واتس اپ : 09027803311 ( مشاوره رایگان )

تمامی حقوق برای سایت مهندسین برتر محفوظ می باشد.

×

مهندسین برتر

×