مدیرعامل ایرانسل: تعرفه اینترنت باید منطقی اصلاح شود

مدیرعامل ایرانسل گفت موافق تعرفه‌های سنگین نیست اما تعرفه‌ها باید تا حد منطقی افزایش یابد و اصلاح شود تا بتوان شبکه را توسعه داد.

مصاحبه ویدیویی زومیت با بیژن عباسی‌آرند

تماشا در آپارات

مدیرعامل ایرانسل در مراسم ۱۵ سالگی این اپراتور موبایل، از لزوم تغییرات تعرفه‌ای و کاهش سهم اپراتورها به دولت برای توسعه و سرمایه‌گذاری سخن گفت. بیژن عباسی‌آرند در پاسخ به خبرنگار زومیت درمورد اینکه این اپراتور چگونه می‌تواند نقش خود در صنعت فناوری اطلاعات را بهتر ایفا کند، گفت:

ما در مدت ۱۵ سال فعالیت، ۵۵ هزار میلیارد تومان سهم به دولت داده‌ایم. دیگر اپراتورهای موبایل هم کم‌وبیش همین میزان پول به دولت داده‌اند. اگر ما می‌توانستیم بخشی از این درآمد را برگردانیم و در صنعت ICT هزینه کنیم، بخش زیادی از مشکلات و چالش‌ها حل می‌شد.

عباسی‌آرند با اشاره به تجربه افزایش یک‌باره قیمت بنزین و تشبیه آن به افزایش یک‌باره تعرفه‌ها گفت؛ تعرفه‌ها لاجرم باید تا حد منطقی افزایش یابد و اصلاح شود اما این تغییر نباید به مصرف‌کننده فشار بیاورد. مدیرعامل ایرانسل اضافه کرد که متاسفانه اکنون شرایطی ایجاد شده که اکثر مصرف‌کننده‌ها به‌میزان هزینه‌ای که پرداخت می‌کنند سرویس باکیفیت دریافت نمی‌کنند و این موضوع به‌دلیل عدم توسعه شبکه است. عباسی‌آرند به زومیت گفت ارائه اینترنت باکیفیت نیازمند توسعه، توسعه نیازمند سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری نیازمند درآمد است؛ حال آنکه درآمدهای کنونی اپراتورها متناسب با شرایط اقتصادی کشور نیست و نیاز به اصلاح دارد.

عباسی‌آرند اضافه کرد که حدود ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری در حوزه ICT ارزی است و قیمت ارز نیز در سه سال گذشته مرتب درحال تغییر و افزایش بوده؛ حال آنکه درآمد اپراتور ایرانی ریالی است و افزایش درآمد آن متناسب با افزایش هزینه‌های نیست، درنتیجه تراز برهم خورده است. او پیشنهاد داد که با بازگشت بخشی از سهم دولت به صنف و صنعت ICT شاهد دو اتفاق هستیم:

نخست اینکه اشتیاق و توان سرمایه‌گذاری بالا می‌رود، سهام‌دار و صاحبان این شرکت‌ها انگیزه برای سرمایه‌گذاری بیشتر پیدا می‌کنند چون می‌دانند که بازگشت سرمایه آن‌ها منطقی‌تر می‌شود. تحقق سرمایه‌گذاری به‌معنای آن است که فناوری موجود توسعه پیدا می‌کند و فناوری‌های جدید هم وارد کشور می‌شود. این چرخه‌ای است که تمام مراحل آن به‌هم مرتبطند.

مقاله‌های مرتبط:

طبق لایحه قانون بودجه مصوب نمایندگان مجلس، حق‌السهم دولت از اپراتورهای ارتباطی ۱۰ درصد افزایش یافت. این مصوبه از ابتدا اعتراض وزارت ارتباطات دولت سابق و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی را به‌همراه داشت و فعالان حوزه ICT نسبت به تأثیر آن در افزایش چشمگیر قیمت اینترنت هشدار دادند. بااین‌حال مجلس مصوب کرد که هزینه اینترنت در سال ۱۴۰۰ افزایش نیابد؛ تصمیمی که شرکت‌ها را بار دیگر برای توسعه زیرساخت‌ها و ورود فناوری‌های جدید به چالش کشید و آن‌ها همچنان درحال رایزنی با نهادهای تصمیم‌گیرنده برای حل چالش‌های مالی خود هستند.

هدف این افزایش درآمد، تولید محتوا و نظارت در فضای مجازی، توسعه‌ی زیرساخت اینترنت ثابت پرسرعت توسط شرکت مخابرات و توسعه‌ی شبکه ملی اطلاعات اعلام شد. عضو هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس نیز در دفاع از این مصوبه گفت افزایش درآمد دولت از اپراتورها صرف ایجاد و توسعه‌ی زیرساخت و توسعه‌ی شبکه‌های مرتبط با تلفن همراه خواهد شد. بااین‌حال طبق تصمیم نمایندگان، این مصوبه در قراردادهایی اعمال خواهد شد که در سال ۱۴۰۰ به پایان برسند. درنتیجه این موضوع تنها شرکت ایرانسل را متاثر می‌کرد و ایرانسل نیز در اواخر سال گذشته قرارداد خود را تمدید کرد.

از آنجا که طبق تصمیم مجلس افزایش اینترنت در سال ۱۴۰۰ نیز ممنوع بود، ایرانسل در پایان اسفند ماه ۱۳۹۹ اقدام به تغییر بسته‌های تشویقی اینترنت TD-LTE خود کرد که در برخی موارد، افزایش ۱۵ درصدی را نشان می‌دادند. مدیرعامل ایرانسل آبان‌ماه سال گذشته به زومیت گفته بود تعرفه‌ی بسیار پایین اینترنت موبایل باعث افزایش شدید ضریب نفوذ آن شده که ظرفیت شبکه را پر کرده و این وضعیت سال دیگر به افت کیفیت منجر می‌شود و اپراتور راهی جز اصلاح تعرفه‌ها ندارد.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت جدید نیز اواخر شهریور ماه درمورد افزایش منطقی تعرفه‌های اپراتورهای موبایل اظهارنظر کرد و در دفاع از این موضوع گفت: «نه می‌شود و نه می‌توانیم یک‌باره در تعرفه‌ها بازنگری کنیم بلکه اگر ضرورت پیدا کرد باید پیوست اقناعی و رسانه‌ای مناسب تهیه شود تا مردم با این موضوع همراهی کنند.» به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات، زارع‌پور اضافه کرد که همه ظرفیت‌های لازم برای حل مشکلات اپراتورها پای کار خواهد آمد اما خود اپراتورها نیز باید در ساختارهای بهره‌وری، سرمایه‌گذاری و سیاست‌های کلان خود بازنگری کنند.

اینترنت گران‌تر برای افراد با درآمد کمتر

مدیرعامل ایرانسل درادامه گفت‌وگوی خود با زومیت بیان می‌کند که ۱۲ درصد مشترکین ایرانسل حدود ۵۰ درصد کل مصرف اینترنت این اپراتور را دارند که نشان‌دهنده نامتناسب‌بودن تعرفه‌ها و بهره‌جویی افراد با درآمد بالاتر از این هزینه‌ها و استفاده‌ی کمتر افراد با توانایی مالی پایین است. او می‌گوید:

اگر همین موضوع را در بحث بنزین درنظر بگیریم، یک فرد ۱۰ تا ماشین دارد و یک فرد دیگر هیچ ماشینی ندارد؛ فردی که ماشین ندارد، اصلا از سوبسید بنزین استفاده نمی‌کند اما کسی که چند ماشین دارد، از سوبسید بهره می‌برد. همین وضعیت در بحث دیتا هم وجود دارد و فردی که مصرف بیشتری دارد، هزینه کمتری پرداخت می‌کند و افرادی که توان مالی کمتری دارند، کمتر استفاده می‌کنند.

مدیرعامل ایرانسل بر همین اساس بر لزوم اصلاح تعرفه‌ها برای استفاده بیشتر عامه مردم تأکید می‌کند و می‌گوید بدین‌صورت، فردی که مصرف بیشتری می‌کند، هزینه بیشتری هم پرداخت خواهد کرد نه کمتر. او اضافه می‌کند که با نسبت‌های کنونی، به افرادی که مصرف کمتری دارند، اجحاف می‌شود و آن‌ها هزینه بالاتری را برای اینترنت می‌پردازند.

مدیرعامل ایرانسل در انتهای مصاحبه خود با زومیت ابراز امیدواری می‌کند که درصورت اصلاح تعرفه‌ها و طرح شدن مدل تجاری مناسب، کور ایرانسل آمادگی کامل برای پیاده‌کردن شبکه 5G در تهران را دارد و در این حوزه فاصله زیادی با دنیا ندارد. او اضافه می‌کند که سرعت بالای 5G در حوزه‌های گیم، ویدئو و سرویس‌های پرترافیک و پرحجم که نیازمند سرعت بالا هستند، همچون AR و VR تجربه فوق‌العاده‌ای رقم می‌زنند.

گزارش زومیت از پانزدهمین سالروز راه‌اندازی شبکه‌ی تلفن همراه ایرانسل مرکز ملی فضای مجازی: پهنای باند اینترنت کاهش نداشته است نگاهی به گزارش عملکرد سال ۱۳۹۹ دیجی‌کالا در ۶ دقیقه ایرانسل در ۱۵ سال ۵۵ هزار میلیارد تومان به دولت سهم داده است ایرانسل: درصورت اصلاح تعرفه، اینترنت ثابت بر بستر فیبر می‌دهیم منبع زومیت
متن خبر

درباره مهندسین برتر

مجتمع فنی آموزشی مهندسین برتر با 20 سال سابقه ، با ارائه مدرک فنی و حرفه ای با کد بین المللی و انجام تعمیرات تخصصی موبایل و توزیع قطعات موبایل فعالیت دارد .

ایمیل: info@gsmbartar.com

پیوند های مفید
نماد اعتماد
آدرس

آدرس آموزشگاه : استان البرز، شهر کرج، سه راه گوهر دشت، ابتدای بلوار یادگار امام، نبش کوچه شهید جوادی، ساختمان علی طبقه اول

تلفن آموزشگاه: 34452008 (026)

واتس اپ : 09395431515 ( مشاوره رایگان )

آدرس شعبه : استان البرز، شهر کرج، خیابان دانشکده، روبروی پاساژ دانشکده، نبش کوچه گلستان 

تلفن شعبه: 32283470 (026)

واتس اپ : 09027803311 ( مشاوره رایگان )

تمامی حقوق برای سایت مهندسین برتر محفوظ می باشد.

×

مهندسین برتر

×