رنسانس ارزهای دیجیتال در نیجریه؛ پذیرش گسترده‌ی ارزهای دیجیتال در این کشور چگونه رخ داد

در این مطلب نگاهی به نحوه‌ی تنظیم و استفاده از ارزهای دیجیتال در کشور نیجریه خواهیم داشت.

امروزه می‌توان به‌راحتی فهمید که چرا ارزهای دیجیتال، درحال تبدیل شدن به یک جایگزین جذاب برای ارزهای سنتی است. این مورد به‌خصوص در اقتصادهایی که با تورم دو رقمی و عدم ثبات اقتصادی مواجه‌اند، بیشتر دیده می‌شود. قابلیت‌ بیت کوین و سایر آلت‌کوین‌ها برای ارائه‌ی استقلال مالی بیشتر به افراد، می‌تواند در کاهش محدودیت و دسترسی‌پذیری بهتر نسبت به کانال‌های مالی سنتی مؤثر باشد. با درنظر گرفتن این موضوع، قصد داریم بررسی کنیم که نیجریه چگونه به یکی از سریع‌ترین اقتصادها در ارزهای دیجیتال تبدیل شده است.

نیجریه در بازار جهانی ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال در نیجریه

به گزارش کوین مارکت‌کپ، آفریقا این پتانسیل را دارد که به‌عنوان یکی از پویاترین بازارهای منطقه‌ای جهان، برای ارزهای دیجیتال تبدیل شود. این امر با ترکیبی از عوامل مختلف محقق خواهد شد که از جمله می‌توان به تورم مداوم ارز، جمعیت جوان، افزایش هزینه‌های خرید کالا و خدمات روزمره و تعداد زیادی از افراد و جوامعی که از بانک استفاده نمی‌کنند اشاره کرد.

بنابراین، جای تعجب نیست که تعداد انگشت‌شماری از کشورهای آفریقایی به‌طور مداوم در فهرست کشورهایی که بیشترین علاقه به بیت کوین را دارند، جای گرفته‌اند. نیجریه در خط مقدم رُنسانس رمز ارزها در آفریقا قرار دارد. این کشور در حال‌حاضر از نظر حجم معاملات بیت کوین در این قاره، پیشتاز است. کشور مورد اشاره تقریبا ۵۰ درصد از فعالیت‌های تجاری قاره را به‌خود اختصاص داده است. میزان معاملات هفتگی رمز ارزی در این کشور که از طریق LocalBitcoins و Paxful انجام می‌شود، به‌طور میانگین حدود هشت میلیون دلار است. ارز فیات نیجریه «نایرا» نام دارد که اولین ارز آفریقایی محسوب می‌شود که امکان استفاده از آن در بایننس P2P ارائه شده است.

تورم مداوم ارز فیات، جمعیت جوان، افزایش هزینه‌های خرید کالا و خدمات روزمره و تعداد زیادی از افراد و جوامعی که از بانک استفاده نمی‌کنند، از جمله عواملی محسوب می‌شود که باعث پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال در نیجریه شده است

تسلط نیجریه در اقتصاد ارزهای دیجیتال آفریقا با این واقعیت نشان داده می‌شود که مردم این کشور بیشترین تعداد جستجوهای مرتبط با بیت کوین را در گوگل انجام می‌دهند. باید درنظر داشته باشید که به‌طور کلی نیجریه‌ای‌ها به‌دلیل افزایش قیمت دارایی‌های دیجیتال به این حوزه علاقه پیدا کرده‌اند.

بنابراین، بی‌شک بازار صعودی ارزهای دیجیتال در بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، تأثیر مثبتی روی پذیرش رمز ارز در بزرگ‌ترین اقتصاد آفریقا داشته است. با این‌حال، ما نمی‌توانیم علاقه‌ی مردم نیجریه را به ارزهای دیجیتال، فقط به تغییرات قیمت این نوع ارزها نسبت دهیم. عوامل دیگری هم وجود دارد که تأثیر زیادی بر افزایش نرخ پذیرش ارزهای دیجیتال در این کشور شده است.

اگرچه اخیرا شاهد رشد بی‌سابقه‌ی استفاده از ارزهای دیجیتال در نیجریه بوده‌ایم، اما تا این لحظه هیچ گره بیت کوینی در این کشور فعال نیست. البته در سال ۲۰۱۷ فردی در این کشور یک گره بیت کوین راه‌اندازی کرده بود که اکنون آفلاین است. این مورد نشان می‌دهد که هیچ ماینری در نیجریه فعالیت نمی‌کند. به عقیده‌ی برخی افراد، عدم دسترسی به یک منبع تغذیه‌ی پایدار، باعث شده است ماینرها تمایلی به فعالیت در این کشور نداشته باشند. این درحالی است که برخی دیگر اعلام کرده‌اند، نبود آموزش‌های عمیق در حوزه‌ی رمزنگاری، عامل اصلی عدم فعالیت ماینرها در نیجریه است.

چرا ارز دیجیتال در نیجریه در حال با استقبال زیاد مردم این کشور مواجه شده است؟

 بیت کوین

در کوتاه‌مدتن، مهم‌ترین عامل پذیرش و استفاده‌ی گسترده از بیت کوین در نیجریه، عدم ثبات اقتصادی ناشی از تأثیرات همه‌گیری کرونا ویروس و سقوط هم‌زمان قیمت نفت است. نیجریه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده‌ی نفت قاره‌ی آفریقا شناخته می‌شود و به‌همین دلیل، بار عمده‌ی نوسانات بی‌سابقه در قیمت نفت، بر دوش این کشور افتاده است، زیرا قرنطینه‌های جهانی، میزان تقاضا برای خرید نفت را کاهش داده است و به‌همین دلیل ارزش این سوخت فسیلی، به پائین‌ترین سطح خود در تاریخ رسیده است.

این مورد در کنار تعداد زیادی چالش اجتماعی-اقتصادی دیگر در بحبوحه‌ی همه‌گیر کرونا، تأثیر مخبری بر اقتصاد نیجریه داشته است. نرخ بیکاری این کشور در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و به ۳۳ درصد رسید. به اعلام بلومبرگ این کشور در بازه‌ی زمانی یاد شده، از نظر نرخ بی‌کاری در جایگاه دوم جهان قرار دارد. در فوریه ۲۰۲۱ نرخ تورم در نیجریه به ۱۷/۳۳ درصد رسید که در چهار سال گذشته، بی‌سابقه بوده است.

نرم بیکاری و نرخ تورم بالا، واقعیت‌های مبهمی محسوب می‌شود که مردم نیجریه در حال‌حاضر با آن مواجه بوده و همین دلایل باعث شده است افراد در این کشور به‌دنبال بازارهای مالی جایگزینی مثل ارزهای دیجیتال باشند. به‌نظر می‌رسد بیت کوین برای بسیاری از مردم نیجریه، سرمایه‌گذاری قابل قبولی محسوب می‌شود که می‌تواند در کاهش اثرات تورم دائمی، به آن‌ها کمک کند.

بدتر از همه اینکه بانک مرکزی نیجریه در سال ۲۰۲۰ با مشکل کاهش ۲۴ درصدی ارزش نایرا مواجه شد. در این شرایط، پیش‌بینی شد که ارزش ارز فیات این کشور در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰ درصد دیگر کاهش خواهد یافت و به‌همین دلیل جامعه‌ی نوظهور ارزهای دیجیتال نیجریه، دلیل دیگری برای استفاده از بیت کوین و سایر رمز ارزها دارد تا از این صنعت جذاب، به‌عنوان روشی مطمئن برای حفظ ارزش دارائی‌هایشان بهره ببرند.

محدودیت‌های ارزی که توسط مقامات نیجریه به‌منظور تلاش برای کاهش خروج دلار آمریکا اعمال شده است، یکی دیگر از عوامل مؤثر برای استفاده از ارزهای دیجیتال در این کشور است. در بیشتر موارد، مشتریان بانک‌ها می‌توانند در هر ماه فقط ۱۰۰ دلار با استفاده از کارت‌های نقدی خرید کنند. بنابراین بیت کوین می‌تواند به‌عنوان روشی برای دور زدن این محدودیت‌ها در انجام تراکنش‌های فرامرزی مورد استفاده قرار گیرد.

محدودیت‌های ارزی که توسط مقامات نیجریه به‌منظور تلاش برای کاهش خروج دلار آمریکا اعمال شده است، یکی دیگر از عوامل مؤثر برای استفاده از ارزهای دیجیتال در این کشور است.

این موضوع برای افرادی که خارج از نیجریه این وجوه را دریافت می‌کنند نیز صادق است. از آنجا که شبکه‌های پرداخت جهانی مثل پی‌پل، امکان دریافت دلار را به مردم نیجریه نمی دهند و هزینه‌ی استفاده از سایر کانال‌های موجود بسیار زیاد است، ارزهای دیجیتال در این کشور درحال تبدیل شدن به گزینه‌ای جذاب برای حواله‌های فرامرزی است.

از نظر جمعیتی در نیجریه، پذیرش رمز ارزها بدون شک با غلبه‌ی جمعیت جوان، بیشتر شده است و فناوری‌های امروزی مثل گوشی‌های هوشمند نیز در این راه کمک زیادی به مردم این کشور می‌کنند. میانگین سنی در نیجریه ۱۸ سال است و این کشور تا سال ۲۰۲۵، بیش از ۱۵۱ میلیون کاربر اینترنت خواهد داشت. پذیرش گسترده‌ی فناوری‌های جدید و ارزهای دیجیتال بین جوانان این کشور در اکتبر ۲۰۲۰ آشکار شد؛ زمانیکه کمک‌های مالی برای تظاهرات سراسری علیه خشونت پلیس، تا حدی از طریق ارزهای دیجیتال تأمین شد.

آیا ارز دیجیتال در نیجریه قانونی است؟

بیت کوین

در نیجریه نیز مثل بسیاری از کشورهای آفریقایی، هیچ قانون قطعی بر صدور و معاملات ارزهای دیجیتال حاکم نیست. اگرچه نمی‌توان از نظر چهارچوب نظارتی شفاف، روی آن حساب کرد، اما حداقل بانک مرکزی این کشور ثابت کرده است که رمز ارزها را به‌عنوان ارز قانونی محسوب نمی‌کند.

بانک مرکزی نیجریه در فوریه ۲۰۲۱، دستوری به مؤسسات مالی که در حوزه‌ی قضایی فعالیت می‌کنند ارائه داد تا حساب‌های مرتبط با تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را مسدود کنند. بااین‌حال، همان‌طور که مقامات تصریح کردند، این بدان معنا نیست که این مؤسسه، ارزهای دیجیتال را به‌طور کامل ممنوع کرده است. مردم نیجریه هنوز هم می‌توانند ارزهای دیجیتال را معامله کنند، اما سهیل سپرده‌گذاری یا برداشت از طریق شبکه‌ی بانکی این کشور غیرممکن است.

پس از این شکست نظارتی، صرافی‌های ارزهای دیجیتال نیجریه، پرداخت‌های کارت‌های نقدی را متوقف کرده که در نتیجه باعث شد کاربران به‌دنبال روش‌های دیگری برای مبادله‌ی رمز ارز به ارزهای فیات باشند. در نهایت، تقاضا برای معاملات نظیربه‌نظیر (P2P) در این کشور افزایش یافته است و بایننس، پکس‌فول و لوکال‌ بیت‌کوینز، به‌عنوان پلتفرم‌های انتخابی برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال، ظهور کردند.

مقاله‌ی مرتبط:

نکته‌ی قابل توجه این است که به‌نظر ‌می‌رسد اقدام بانک مرکزی علیه ارزهای دیجیتال، با کاهش استفاده از مؤسسات مالی سنتی برای حواله‌ها، به تقویت پذیرش بیشتر رمزارزها در این کشور کمک کرده است. پس از شفاف‌سازی قوانین بانکی در رابطه با تراکنش‌های ارزهای دیجیتال، بانک مرکزی نیجریه طرحی را اجرا کرد که به ازای هر دلار حواله شده به نیجریه از طریق اپراتورهای قانونی و شناخته شده‌ی انتقال پول، پنج نیر تخفیف ارائه می‌دهد.

کمیسیون بورس و ارواق بهادار نیجریه (SEC)، برخلاف بانک مرکزی این کشور، قبلا تنظیم قوانین مربوبط به دارایی‌های دیجیتال و ارائه‌ی یک چهارچوب با هدف کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را انتخاب کرده بود. با این‌حال، کمیسیون بورس و اوراق بهادار مدتی بعد به‌دنبال دستورالعمل بانک مرکزی نیجریه به مؤسسات مالی، برنامه‌های نظارتی خود را به حالت تعلیق درآورد.

جالب اینکه به‌نظر نمی‌رسد این رویدادها، جامعه‌ی رو به‌رشد ارزهای دیجیتال نیجریه را با مشکل مواجه کرده باشد و در واقع از زمان اعمال محدودیت‌ها در تسهیل تراکنش‌های رمز ارزی توسط بانگ‌ها، فعالیت‌های تجاری که اکنون روی پلتفرم‌های P2P قرار دارند همچنان به روند رشد خود ادامه می‌دهد.

نتیجه

یک نشانه‌ی مهم وجود دارد که نمایان‌گر ادامه‌ی سیر صعودی بازار ارزهای دیجیتال در نیجریه است. افزایش نرخ پذیرش ارزهای دیجیتال در این کشور، ناشی از نیاز شدید به یک سیستم مالی جایگزین است که شهروندان را در برابر اثرات نامطلوب یک ارز فیات بی‌ثبات، زیرساخت‌های گران‌قیمت حواله‌ و تورم مداوم در اقتصاد محافظت می‌کند.

نظر شما در مورد پذیرش گسترده‌ی ارزهای دیجیتال در کشور نیجریه چیست؟ آیا غیر از موارد اشاره شده، دلیل دیگری بر استفاده‌ از ارزهای دیجیتال توسط مردم این کشور وجود دارد؟ لطفا دیدگاه خود را با زومیت و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

انجمن بلاک‌چین: کل مشکل برق کشور با ماینینگ قابل حل است توکن Squid Game سقوط کرد؛ توسعه دهندگان این پروژه را رها کرده‌اند آشنایی با مفهوم طرح پانزی در صنعت ارزهای دیجیتال و معرفی پنج نمونه از بزرگ‌ترین کلاه‌برداری‌های این حوزه سیاست‌های حریم خصوصی اپل درآمد پلتفرم‌های تبلیغاتی را میلیاردها دلار کاهش داده است ایلان ماسک: در صورت اثبات ادعای سازمان ملل، سهام تسلا را می‌فروشم منبع coinmarketcap
متن خبر

درباره مهندسین برتر

مجتمع فنی آموزشی مهندسین برتر با 20 سال سابقه ، با ارائه مدرک فنی و حرفه ای با کد بین المللی و انجام تعمیرات تخصصی موبایل و توزیع قطعات موبایل فعالیت دارد .

ایمیل: info@gsmbartar.com

پیوند های مفید
نماد اعتماد
آدرس

آدرس آموزشگاه : استان البرز، شهر کرج، سه راه گوهر دشت، ابتدای بلوار یادگار امام، نبش کوچه شهید جوادی، ساختمان علی طبقه اول

تلفن آموزشگاه: 34452008 (026)

واتس اپ : 09395431515 ( مشاوره رایگان )

آدرس شعبه : استان البرز، شهر کرج، خیابان دانشکده، روبروی پاساژ دانشکده، نبش کوچه گلستان 

تلفن شعبه: 32283470 (026)

واتس اپ : 09027803311 ( مشاوره رایگان )

تمامی حقوق برای سایت مهندسین برتر محفوظ می باشد.

×

مهندسین برتر

×