خرید پیانو دست دوم در پیانو نوا

افزایش قیمت پیانوهای آکوستیک طی چند سال اخیر و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان، موجب افزایش واردات پیانوهای دست دوم گردیده است.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی زومیت در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

نگارنده امیدوار است با ارائه توضیحات زیر بتواند، به خریداران در انتخاب پیانو آکوستیک کمک کند.

خرید و فروش پیانوهای دست دوم در ایران

در پیانوهای آکوستیک بیش از ۸۰ درصد از قطعات آن از چوب ساخته شده است. معمولا در کارخانه‌های ساخت پیانو با روش‌های مهندسی، استحکام و دوام چوب را به میزان قابل توجهی بالا می‌برند، با این وجود تمام مهندسین سازنده پیانو توصیه می‌کنند، برای حفظ بلندمدت کیفیت صدا، تاچ و کوک پیانو، مکانی که پیانو در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید دارای رطوبتی بین ۴۰ تا ۶۰ درصد باشد. در کشورهایی که میانگین رطوبت سالیانه آن‌ها کمتر از ۴۰ ٪ است، با قرار دادن دستگاه بخور سرد یا حتی چند گلدان ساده در اطراف پیانو می‌توانیم رطوبت محیط را به بالای ۴۰ ٪ برسانیم؛ اما در کشورهایی که در کنار دریا قرار دارد و عمده سال رطوبت محیط پیانو بالای ۹۰ درصد است، کار خاصی برای کاهش رطوبت نمی‌توان انجام داد. به همین خاطر تمام پیانوهایی مثل یاماها (YAMAHA) کاوایی (KAWAI) سمیک (SAMICK) و… که برای مدت ۲۰ سال در کشورهایی مثل ژاپن، کره، سنگاپور و … با رطوبت بالای ۹۰ درصد مورد استفاده قرار گرفته‌اند، به دلیل آسیب‌هایی که به قطعات چوبی داخل پیانو وارد شده است، با قیمت نازل توسط شرکت‌های چینی خریداری و پس از بازسازی ظاهری به کشورهایی که قدرت خرید پایین‌تری دارند، صادر می‌گردد.

در مورد کشور ایران به دلیل ممنوعیت واردات پیانوهای دست دوم، تمام این پیانوها ابتدا به کشور امارات (دبی) حمل و انبار شده و سپس یکی یکی از طریق لنج‌های حمل کالاهای قاچاق با شرایط حمل بسیار نامناسب که خود باعث آسیب دیدن قطعات حساس داخلی پیانو می‌گردد، به بنادر جنوبی ایران حمل می‌شود؛ اما اشکال اصلی از این مرحله به بعد ایجاد می‌شود که پس از توزیع در بازار ایران و ارسال برای مصرف‌کننده، چون اکثر نقاط ایران دارای شرایط رطوبتی پایین در حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد است، بنابراین خشکی بیش از حد هوا، موجب بروز آسیب‌ها و ترک‌های ریز در قطعات چوبی پیانو بعد از حدود دو سال می‌گردد؛ که این ترک‌ها با وجود اینکه با چشم معمولی قابل رؤیت نیست، اما به‌شدت روی کیفیت صدا، تاچ و کوک پیانو اثر نامطلوب می‌گذارد. برای مثال در تمام پیانوها، صفحه‌ی چوبی بیست لایه‌ای بنام پین بلوک وجود دارد که وظیفه اصلی آن نگه‌داری کوک پیانو است.

در شکل زیر جهت آگاهی بیشتر نمونه پین بلوک نو به‌کاررفته در پیانو آکبند و نمونه پین بلوک روی یک پیانو بعد از گذشت ۲۰ سال کار در محیط با رطوبت بالا نشان داده می‌شود.

نواپیانو

شکل سمت راست: صفحه پین بلوک پیانو کارکرده در محیط با رطوبت بالا

شکل سمت چپ: صفحه پین بلوک پیانو نو

اما ایراد مهم دیگری که برای تمام پیانوهای دست دوم در تمام نقاط دنیا بعد از گذشت ۲۰ سال به وجود می‌آید، استهلاک مفصل‌های داخلی پیانو است. در هر پیانوی آکوستیک، اکشن به منزله قلب پیانو محسوب می‌شود. در هر اکشن پیانو تعداد ۴۴۰ عدد مفصل وجود دارد. تمام کارخانه‌های سازنده پیانو، برای جلوگیری از هرگونه صدای اضافی هنگام نواختن پیانو، تمام پین‌های فلزی داخل مفصل توسط الیاف نمدی خاصی پوشیده می‌شود که معمولاً بعد از ۱۰ الی ۲۰ سال استفاده از پیانو، ضخامت لایه نمدی داخل مفصل‌ها نازک می‌شود و در اصطلاح مهندسی مفصل‌ها گشاد می‌شوند. برای برطرف کردن گشادی مفصل‌های اکشن که به‌شدت روی کیفیت صدا و تاچ پیانو اثر نامطلوب می‌گذارد، دو راه حل وجود دارد.

نواپیانو

اولین راه حل این است که تمام قطعات چوبی اکشن که دارای مفصل هستند با قطعات نو تعویض گردد. راه حل دوم این است که تمام پین‌های فلزی به‌کاررفته در مفصل‌ها با پین‌های فلزی سایز بزرگ‌تر تعویض گردد تا مشکل گشادی مفصل حل شود.

اما متأسفانه در بیشتر کارگاه‌هایی که در کشور چین در زمینه بازسازی پیانو دست دوم مشغول فعالیت هستند، برای حل مشکل گشادی مفصل از طریق سرنگ مواد شیمیایی خاصی را به داخل مفصل‌ها تزریق می‌کنند که این کار مشکل گشادی مفصل را برای مدت دو سال برطرف می‌کند، اما بعد از گذشت دو سال مشکل به‌صورت شدیدتری ظاهر می‌شود که دیگر با تعویض پین فلزی قابل رفع نبوده و در آن زمان تنها راه حل تعویض کل قطعات چوبی اکشن خواهد بود.

با توجه به توضیحات فنی بالا که تماماً در کتب مهندسی ساخت پیانو به آن اشاره شده است خرید پیانو آکوستیک دست دوم، ریسک بالایی دارد و متأسفانه تمام افرادی که در فضای مجازی تحت عناوین کارشناس پیانو، خریداران را به خرید پیانو دست دوم ترغیب می‌کنند یا از این نکات فنی اطلاعی ندارند یا اینکه در منافع فروش پیانو دست دوم با فروشندگان مشارکت دارند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت پیانو نوا به نشانی navapiano.com مراجعه کرده یا با شماره تماس ۰۲۱۲۲۰۱۸۸۰۵ تماس حاصل فرمایید.

خرید اقساط گوشی موبایل از آرازتل با شرایط آسان خرید اعتباری؛ جدیدترین دستاورد فناوری‌های پرداختی در ایران استقرار سایت‌ساز سی فایو در کارخانه نوآوری مشهد فانوس؛ فروش لایسنس اورجینال آنتی ویروس‌‌های تحت شبکه مبنا تلکام؛ ارائه دهنده سرویس‌های TD-LTE نامحدود در سراسر کشور منبع نواپیانو
متن خبر

درباره مهندسین برتر

مجتمع فنی آموزشی مهندسین برتر با 20 سال سابقه ، با ارائه مدرک فنی و حرفه ای با کد بین المللی و انجام تعمیرات تخصصی موبایل و توزیع قطعات موبایل فعالیت دارد .

ایمیل: info@gsmbartar.com

پیوند های مفید
نماد اعتماد
آدرس

آدرس آموزشگاه : استان البرز، شهر کرج، سه راه گوهر دشت، ابتدای بلوار یادگار امام، نبش کوچه شهید جوادی، ساختمان علی طبقه اول

تلفن آموزشگاه: 34452008 (026)

واتس اپ : 09395431515 ( مشاوره رایگان )

آدرس شعبه : استان البرز، شهر کرج، خیابان دانشکده، روبروی پاساژ دانشکده، نبش کوچه گلستان 

تلفن شعبه: 32283470 (026)

واتس اپ : 09027803311 ( مشاوره رایگان )

تمامی حقوق برای سایت مهندسین برتر محفوظ می باشد.

×

مهندسین برتر

×