جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۱ به دانشمندان کاشف ابزار ساخت مولکول اهدا شد

بنجامین لیست و دیوید مک‌میلان، دو دانشمند شیمیدان به پاس تلاش‌هایی که پژوهش‌ها در زمینه داروهای جدید را شکل داد، به‌طور مشترک برنده جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۱ شدند.

جایزه نوبل ۲۰۲۱ در شاخه شیمی به پاس کشف ابزاری جدید برای ساخت مولکول‌ها به بنجامین لیست، شیمیدان آلمانی و دیوید مک‌میلان، شیمیدان بریتانیایی اهدا شد. تلاش‌های این دو دانشمند موجب پیشرفت در پژوهش‌های دارویی و کاهش تأثیر شیمی بر محیط‌زیست شده است.

حاصل کار برندگان امروز هرچند برای مصرف‌کنندگان دیدنی نیست، نقشی اساسی در بسیاری از صنایع پیش‌رو دارد و برای پژوهش‌ها حیاتی است. مولکول‌هایی که شیمیدان‌ها ساخته‌اند، می‌توانند مواد کشسان و بادوام را شکل دهند، انرژی در باتری ذخیره کنند یا مانع از پیشرفت بیماری‌ها شوند. اما رسیدن به این نتایج به کاتالیزور نیاز دارد؛ موادی که بدون تبدیل‌شدن به بخشی از محصول نهایی، واکنش‌های شیمیایی را کنترل و تسریع کنند.

کمیته نوبل در بیانیه خود گفت «به‌عنوان مثال، کاتالیزور در خودروها، مواد سمی در دود اگزوز را به مولکول‌های بی‌ضرر تبدیل می‌کند. همچنین بدن‌های ما حاوی هزاران کاتالیزور در شکل آنزیم‌ها هستند که مولکول‌های ضروری برای حیات را به‌وجود می‌آورند.»

مشکل این بود که فقط دو نوع کاتالیزور وجود داشت: فلزات و آنزیم‌ها. سال ۲۰۰۰، دکتر لیست و دکتر مک‌میلان که به‌طور مستقل از یکدیگر پژوهش می‌کردند، نوع سومی از کاتالیزور را ساختند که «ارگانوکاتالیز نامتقارن» نام دارد و برپایه مولکول‌های آلی کوچک ساخته شده است.

مقاله‌های مرتبط:

یوهان آکویست، رئیس کمیته نوبل شیمی گفت «این طرح مفهومی برای کاتالیز به همان اندازه که ساده است، مبتکرانه محسوب می‌شود و واقعیت این است که که بسیاری از افراد تعجب کرده‌اند که چرا قبلا به آن فکر نکرده بودیم.»

برندگان جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۱ چه کسانی هستند؟

دکتر مک‌میلان، شیمیدان اسکاتلندی و استاد دانشگاه پرینستون است. او در سال ۱۹۹۶ پیش از پذیرفتن بورسیه پسادکترا در دانشگاه هاروارد، مدرک دکترایش در شیمی معدنی را از دانشگاه کالیفرنیا ارواین دریافت کرد. پژوهش‌های مک‌میلان بر طرح‌های مفهومی نوآورانه در شیمی آلی مصنوعی متمرکز است.

دکتر لیست، شیمیدان آلمانی متولد فرانکفورت و مدیر مؤسسه ماکس پلانک در امور پژوهش‌های زغال سنگ در مولهایم آن در رور آلمان است. او در سال ۱۹۹۷ دکترا خود را از دانشگاه گوته فرانکفورت دریافت کرد و سپس به‌عنوان استادیار در مؤسسه پژوهشی اسکریپس در کالیفرنیا مشغول به کار شد. لیست همچنین استاد افتخاری در دانشگاه کلن آلمان است.

سفر به سرزمین زامبی‌ها: راز پودر زامبی‌ جادوگران وودو چیست؟ جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۱ به پاس پژوهش‌ها درباره نقش بشر در تغییر اقلیم، به سه دانشمند اهدا شد جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۱ به کاشفان عملکرد گیرنده‌های گرما و لامسه رسید جانوری که هزاران سال بدون تولیدمثل جنسی دوام آورده است دانشمندان معمای تمدن اسرارآمیز اتروسک را حل کردند منبع nytimes
متن خبر

درباره مهندسین برتر

مجتمع فنی آموزشی مهندسین برتر با 20 سال سابقه ، با ارائه مدرک فنی و حرفه ای با کد بین المللی و انجام تعمیرات تخصصی موبایل و توزیع قطعات موبایل فعالیت دارد .

ایمیل: info@gsmbartar.com

پیوند های مفید
نماد اعتماد
آدرس

آدرس آموزشگاه : استان البرز، شهر کرج، سه راه گوهر دشت، ابتدای بلوار یادگار امام، نبش کوچه شهید جوادی، ساختمان علی طبقه اول

تلفن آموزشگاه: 34452008 (026)

واتس اپ : 09395431515 ( مشاوره رایگان )

آدرس شعبه : استان البرز، شهر کرج، خیابان دانشکده، روبروی پاساژ دانشکده، نبش کوچه گلستان 

تلفن شعبه: 32283470 (026)

واتس اپ : 09027803311 ( مشاوره رایگان )

تمامی حقوق برای سایت مهندسین برتر محفوظ می باشد.

×

مهندسین برتر

×