تکلیف مصوبه واردات خودرو، سه‌شنبه مشخص می‌شود

طبق آنچه از اظهارات نمایندگان مجلس و سخنگوی شورای نگهبان برمی‌آید، به نظر می‌رسد مصوبه واردات خودرو راه سختی برای اصلاح و تأیید نهایی (از سوی شورای نگهبان) ندارد.

به گزارش دنیای اقتصاد، بیست و چهارم شهریور، مجلس شورای اسلامی طرح آزادسازی واردات خودرو را با رأی بالا تصویب کرد تا پس از سه سال، طلسم ورود خودروهای خارجی در آستانه شکستن قرار بگیرد؛ اما یک هفته بعد شورای نگهبان اعلام کرد مصوبه واردات خودرو دارای ابهام و ایراد است و آن را جهت اصلاح به مجلس ارجاع داد.

گمان می‌رفت شورای نگهبان ایراداتی اساسی از جمله مغایرت واردات خودرو با اقتصاد مقاومتی را مطرح کند؛ اما شورای نگهبان ابهاماتی کلی مطرح کرد و بسیاری از کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس از حل آن‌ها صحبت به میان آوردند. به گفته آن‌ها، ایرادات شورای نگهبان به مصوبه واردات خودرو پیچیده نیست و قابل رفع است.

آن‌طور که اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان می‌کنند، این هفته مصوبه واردات خودرو با حضور وزیر صمت مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت تا با انجام اصلاحات لازم در راستای رفع ایرادات شورای نگهبان، روانه صحن علنی و در صورت تصویب، به شورای نگهبان ارسال شود. در این مورد، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر عنوان کرده است که سه‌شنبه هفته جاری، جلسه کمیسیون صنایع با حضور وزیر صمت برگزار و جمع‌بندی نهایی درباره اصلاح ایرادات طرح واردات خودرو انجام خواهد شد. حضور وزیر صمت در این جلسه، جالب توجه خواهد بود؛ چراکه او بر اساس اظهاراتش، از مخالفان واردات خودرو در مقطع فعلی‌ (حداقل تا پایان سال) به نظر می‌رسید. رضا فاطمی‌امین تأکید کرده بود بهتر است واردات خودرو به بعد از حل مشکلات ارزی کشور موکول شود.

طبق گفته علی جدی، عضو کمیسیون، اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره نحوه اصلاح ایرادات شورای نگهبان به طرح واردات خودرو، به نتایجی رسیده‌اند؛ بنابراین احتمال تأیید مصوبه در شورای نگهبان کم نیست. او تأکید کرد:

دو پیشنهاد درباره شفاف شدن منشأ ارز واردات خودرو و وظایف وزارت صمت درباره واردات، نهایی شده که البته قبل از جلسه جمع‌بندی، نمی‌توان جزئیات آن را اعلام کرد.

اظهارات علی جدی در شرایطی است که به گفته دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، هفته گذشته جلسه‌ای با حضور کارشناسان دولتی و خصوصی، قطعه‌سازها، مرکز پژوهش‌های مجلس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس و همچنین یکی از اعضای شورای نگهبان برگزار و ‌‌نظرات آن‌ها درباره مصوبه واردات خودرو به اشتراک گذاشته شد. حجتالله فیروزی با بیان اینکه در این جلسه وزیر صمت حضور نیافت، گفت: «اتفاق مثبت در این جلسه این بود که تأکید شد شورای نگهبان ایرادی به مصوبه مجلس نگرفته و تنها چند ابهام وجود داشته که شورا در جهت رفع آن‌ها، مصوبه را به مجلس ارجاع داده است.»

در کنار اظهارات اعضای کمیسیون صنایع مجلس، سخنگوی شورای نگهبان نیز تأکید کرده است که اگر ایرادات و ابهامات مصوبه واردات خودرو برطرف شود، شورا با آن مشکلی نخواهد داشت.

طبق آنچه از اظهارات نمایندگان مجلس و سخنگوی شورای نگهبان برمی‌آید، به نظر می‌رسد مصوبه واردات خودرو راه سختی برای اصلاح و تأیید نهایی (از سوی شورای نگهبان) ندارد. هیئت نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام پیش‌تر ایرادات اساسی به مصوبه واردات خودرو گرفته و آن را مغایر با اقتصاد مقاومتی دانسته است؛ اما کارشناسان معتقدند با تأیید آن توسط شورای نگهبان، واردات خودرو می‌تواند از سر گرفته شود.

سدان برقی مرسدس بنز EQS ارزان‌تر از S کلاس ۲۰۲۲ با امکانات مشابه است تنها ۵ درصد از خودروهای بازار ایران توسط بخش خصوصی تولید می‌شود فروش پورشه تایکان از 911 پیشی گرفت؛ خیز جهانی برای خرید خودروهای برقی فورد فوکس ۲۰۲۲ با به‌روزرسانی داخلی و بیرونی رونمایی شد میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۲۳ با پیشرانه پلاگین هیبرید معرفی شد منبع مهر دنیای اقتصاد
متن خبر

درباره مهندسین برتر

مجتمع فنی آموزشی مهندسین برتر با 20 سال سابقه ، با ارائه مدرک فنی و حرفه ای با کد بین المللی و انجام تعمیرات تخصصی موبایل و توزیع قطعات موبایل فعالیت دارد .

ایمیل: info@gsmbartar.com

پیوند های مفید
نماد اعتماد
آدرس

آدرس آموزشگاه : استان البرز، شهر کرج، سه راه گوهر دشت، ابتدای بلوار یادگار امام، نبش کوچه شهید جوادی، ساختمان علی طبقه اول

تلفن آموزشگاه: 34452008 (026)

واتس اپ : 09395431515 ( مشاوره رایگان )

آدرس شعبه : استان البرز، شهر کرج، خیابان دانشکده، روبروی پاساژ دانشکده، نبش کوچه گلستان 

تلفن شعبه: 32283470 (026)

واتس اپ : 09027803311 ( مشاوره رایگان )

تمامی حقوق برای سایت مهندسین برتر محفوظ می باشد.

×

مهندسین برتر

×