تاریخچه لپ‌تاپ‌های هواوی

هواوی، از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تجهیزات مخابراتی و موبایل، چند سالی است که در بازار لپ‌تاپ نیز حضور دارد. آیا هواوی می‌تواند در ادامه‌ی راه، شانه‌به‌شانه‌ی رقبای قدر خود پیش برود؟

هواوی با فعالیت‌هایش در بخش موبایل و تجهیزات مخابراتی طی سال‌های اخیر به نامی بزرگ در دنیای فناوری بدل شده؛ اما حالا چند سالی است که اهداف بلندپروازانه‌ای در بازار رقابتی لپ‌تاپ‌های ویندوزی دنبال می‌کند. در بازار این روزها، لپ‌تاپ‌های شرکت چینی را می‌توانیم جزو محصولات باکیفیت و خوش‌ساخت بازار به‌حساب بیاوریم که برای کاربری‌های روزمره تولید می‌شوند؛ اما می‌توانند با بهترین‌های بازار نیز رقابت کنند.

جالب است بدانید که از شروع رسمی فعالیت هواوی در بازار لپ‌تاپ‌ها و اولترابوک‌ها مدت‌زمان چندان زیادی نمی‌گذرد. چینی‌ها بعد از تأخیرها و فراز و نشیب‌های زیاد، در سال ۲۰۱۶، اولین MateBook خود را در شمایل یک لپ‌تاپ-تبلت به بازار معرفی کردند تا سنگ بنایی باشد برای ورود به بازاری که در آن برندهای مطرح و باسابقه به رقابت تنگاتنگی مشغول هستند.

هواوی حداقل در زمینه‌ی طراحی اولین میت‌بوک، تا حد زیادی روی شانه‌های رقبای قدر آمریکایی خود یعنی مایکروسافت و اپل ایستاد و با الهام گرفتن از طراحی سرفیس محبوب ردموندی‌ها و آیپد معروف کوپرتینویی‌ها، تبلت هیبریدی ۱۲ اینچی و بدون فن خود را با پشتیبانی از قلم، روانه‌ی بازار کرد.

هواوی میت بوک ایکس پرو 2018 از جلو رنگ خاکستری

اولین میت‌بوک چندان هم بی‌عیب و نقص نبود و نتوانست به‌خوبی هواوی را به هدف اصلی‌اش یعنی ارائه‌ی «یک پی‌سی در قالب تبلت» نزدیک کند؛ اما به نظر، قطار چینی‌ها برای رسیدن به بازار لپ‌تاپ‌ها روی ریل به حرکت درآمده بود تا کمتر از یک سال بعد، در سال ۲۰۱۷ برند میت‌بوک شاهد معرفی سه عضو جدید باشد.

میت‌بوک ایکس (MateBook X) با نمایشگر ۱۳ اینچ و بدنه‌ی بسیار نازک آلومینیومی که شباهت زیادی به مک‌بوک‌های اپل داشت، لپ‌تاپ جمع‌وجور اما خوش‌ساخت هواوی برای کاربرهای سخت‌پسند به‌حساب می‌آمد. در سوی دیگر برادر بزرگ‌تر میت‌بوک ایکس با نام میت‌بوک دی (MateBook D) قرار داشت که با نمایشگر ۱۵٫۶ اینچ و کارت گرافیک GeForce 940MX بخش دیگری از جامعه‌ی کاربرها را هدف گرفته بود.

میت‌بوک ای (MateBook E) نیز به‌عنوان مدل جدید تبلت-لپ‌تاپ هواوی در همان سال ۲۰۱۷ معرفی شد تا با برطرف کردن کم‌وکاست‌های نسل قبلی، برای برآورده کردن اهداف شرکت چینی در رقابت با اپل و مایکروسافت گامی روبه‌جلو باشد.

میت بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ / MateBook X Pro 2019

از سال ۲۰۱۷ تا به امروز، لپ‌تاپ‌های هواوی همچنان با همین نام‌گذاری‌ها و در سه خانواده به بازار عرضه می‌شوند و هرکدام از آن‌ها بخشی از جامعه‌ی کاربری را هدف قرار داده‌ است. سری میت‌بوک ایکس لپ‌تاپ‌های پریمیوم و گران‌قیمت هواوی را در بر می‌گیرد، خانواده‌ی میت‌بوک معرف لپ‌تاپ‌های میان‌رده‌ی روبه‌بالای آن‌ها است و سری میت‌بوک دی لپ‌تاپ‌های میان‌رده‌ی شرکت چینی را شامل می‌شود.

خانواده‌ی میت‌بوک ایکس به‌عنوان سری پرچم‌دار لپ‌تاپ‌های هواوی، در حال حاضر میزبان دو لپ‌تاپ میت‌بوک ایکس ۲۰۲۰ و میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۲۱ است. میت‌بوک ایکس از نمایشگر ۱۳٫۹ اینچ لمسی استفاده می‌کند و مثل تمام مدل‌های سال ۲۰۲۰ لپ‌تاپ‌های هواوی، از پردازنده‌های نسل دهمی اینتل قدرت می‌گیرد.

عضو گران‌قیمت‌تر خانواده‌ی پرچمدارهای هواوی، میت‌بوک ایکس پرو نام دارد که مدل ۲۰۲۱ آن با نمایشگر ۱۳٫۹ اینچ لمسی با رزولوشن 3K و پردازنده‌ی نسل ۱۱ اینتل به‌ فروش می‌رسد. هواوی به طراحی خانواده‌ی میت‌بوک ایکس توجه زیادی نشان داده است و دلیل گران‌قیمت بودن این سری، بیش از اینکه به سخت‌افزار آن‌ها مرتبط باشد، از مؤلفه‌های ظاهری ناشی می‌شود.

پشت لپ تاپ هواوی میت بوک D15

بعد از سری میت‌بوک ایکس، سری میت‌بوک به‌عنوان لپ‌تاپ‌های میان‌رده‌ی روبه‌بالای شرکت چینی قرار دارند که تا اینجای امسال، لقب شلوغ‌ترین خانواده‌ی لپ‌تاپ‌های هواوی را با پنج عضو از آن خود می‌کنند. لپ‌تاپ‌های میت‌بوک 14s، میت‌بوک 13s، میت‌بوک ۱۴، میت‌بوک ۱۳ و میت‌بوک ۱۶ در این خانواده جای گرفته‌اند و مدل‌های به‌روزشده یا جدید را در بر می‌گیرند.

در خانواده‌ی MateBook، میت‌بوک ۱۶ از پردازنده‌ی رایزن AMD قدرت می‌گیرد؛ اما باقی مدل‌ها از پردازنده‌های نسل یازدهمی تایگرلیک اینتل بهره‌مند شده‌اند و تفاوت اصلی بین مدل‌های s و مدل‌های استاندارد، متفاوت بودن سری پردازنده‌ی به‌کاررفته در آن‌ها است.

در نهایت لپ‌تاپ‌های خانواده‌ی میت‌بوک دی، یعنی اولترابوک‌های معروف هواوی قرار دارند که شرکت چینی آن‌ها را برای کاربری روزمره در نظر گرفته است. لپ‌تاپ‌های میت‌بوک D14، میت‌بوک D15 و میت‌بوک D16 اعضای خانواده‌ی میان‌رده‌ی هواوی هستند که مدل‌های D14 و D15 با پردازنده‌های اینتل یا رایزن و مدل D16 فقط با پردازنده‌ی رایزن به بازار عرضه می‌شوند.

نمایشگر لپ‌تاپ هواوی میت بوک D15 مدل 2021

چینی‌ها امسال برای خانواده‌ی میت‌بوک دی هم برنامه ویژه‌ای در نظر گرفته‌اند. میت‌بوک D15 با پردازنده‌ی نسل ۱۱ اینتل و پشتیبانی از شبکه‌ی Wi-Fi 6 جدیدترین لپ‌تاپ هواوی است که در بازار ایران به‌ فروش می‌رسد. هواوی در نظر دارد به‌زودی مدل ۱۴ اینچی میت‌بوک D14 را با عنوان مدل ۲۰۲۱ و سخت‌افزار جدید روانه‌ی بازار کند.

شاید در نگاه اول خانواده‌ی لپ‌تاپ‌های هواوی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر داشته باشند؛ اما وجه اشتراک بزرگشان به زبان طراحی به‌کاررفته در آن‌ها بازمی‌گردد. چینی‌ها موفق شده‌اند در زمینه‌ی طراحی، باریک‌ترین و ظریف‌ترین لپ‌تاپ‌های بازار را طراحی کنند و از این حیث کاربرانی که به دنبال لپ‌تاپ‌های زیبا، کاربردی و در عین حال سبک و قابل حمل می‌گردند، به استفاده از محصولاتشان ترغیب کنند.

شایعه: هواوی از نسخه انحصاری تراشه 4G اسنپدراگون ۸۹۸ استفاده خواهد کرد بهترین تبلت های بازار ایران (مهر ۱۴۰۰) بررسی لپ تاپ MSI Modern 15 [با بررسی ویدیویی] هواوی میت بوک 14s با نمایشگر ۱۴٫۲ اینچی ۹۰ هرتزی و تراشه نسل یازدهم اینتل معرفی شد ایسر لپ تاپ Aspire Vero را با ویندوز 11 معرفی کرد تهیه شده در زومیت
متن خبر

درباره مهندسین برتر

مجتمع فنی آموزشی مهندسین برتر با 20 سال سابقه ، با ارائه مدرک فنی و حرفه ای با کد بین المللی و انجام تعمیرات تخصصی موبایل و توزیع قطعات موبایل فعالیت دارد .

ایمیل: info@gsmbartar.com

پیوند های مفید
نماد اعتماد
آدرس

آدرس آموزشگاه : استان البرز، شهر کرج، سه راه گوهر دشت، ابتدای بلوار یادگار امام، نبش کوچه شهید جوادی، ساختمان علی طبقه اول

تلفن آموزشگاه: 34452008 (026)

واتس اپ : 09395431515 ( مشاوره رایگان )

آدرس شعبه : استان البرز، شهر کرج، خیابان دانشکده، روبروی پاساژ دانشکده، نبش کوچه گلستان 

تلفن شعبه: 32283470 (026)

واتس اپ : 09027803311 ( مشاوره رایگان )

تمامی حقوق برای سایت مهندسین برتر محفوظ می باشد.

×

مهندسین برتر

×