اینتل در حال گسترش روابط با TSMC برای ساخت تراشه‌های ۳ نانومتری و جلوگیری از تنش‌های احتمالی با اپل است

گفته می‌شود اینتل به‌دنبال ایجاد رابطه‌ی نزدیک‌تر با TSMC برای تولید تراشه‌های ۳ نانومتری و جلوگیری از تنش احتمالی با اپل است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که غول تایوانی صنعت نیمه‌هادی، TSMC، تولید آزمایشی تراشه‌های فوق‌پیشرفته ۳ نانومتری اپل را آغاز کرده است و احتملا تولید انبوه نیز سه‌ماهه‌ی چهارم سال آینده میلادی شروع خواهد شد. طبق روال معمول، پیش‌بینی می‌شود که اهالی کوپرتینو به‌دلیل روابط نزدیکشان با TSMC، بخش عمده‌ای از خطوط تولید تراشه‌های یادشه را انحصارا ازآنِ خود کرده باشند.

اکنون، گزارشی از دیجی‌تایمز با استناد به منابع آگاه منتشر شده است که نشان می‌دهد اینتل نیز در‌صدد گسترش روابط با TSMC است تا علاوه‌بر در‌اختیار‌گرفتن بخشی از خط‌تولید تراشه‌های پیشرفته، از تنش‌های احتمالی با اپل نیز جلوگیری کند. درواقع، تیم آبی قصد دارد مطمئن شود که GPU و CPUهای ۳ نانومتری‌اش بدون تأثیر در روند ساخت تراشه‌های اپل تولید خواهند شد.

در این گزارش، آمده است که سران اینتل قصد دارند در اواسط دسامبر از تایوان و TSMC بازدید کنند تا درباره‌ی تولید و ظرفیت تولید تراشه‌های یادشده بحث کنند. شواهد نشان می‌دهد که اینتل به‌دنبال استفاده از فرایند ۳ نانومتری تایوانی‌ها برای پردازنده‌های سری Meteor Lake است. درحال‌حاضر، این شرکت از روند گذار به فرایندهای پیشرفته ساخت تراشه داخلی عقب مانده و واگذاری کار به تولیدکنندگان شخص ثالث نظیر TSMC، سریع‌ترین راهی است که اینتل برای مقابله با تراشه‌های اپل و AMD اتخاذ کرده است.

مقاله‌ی مرتبط:

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که برخی منابع ادعا می‌کنند اپل نسل بعدی آی‌مک پرو را به تراشه‌ی ام‌وان مکس دئو متشکل از دو دای (Die) مجهز خواهد کرد. هما‌ن‌طورکه از نام آن پیدا است، انتظار می‌رود از دو تراشه‌ی M1 Max تشکیل شده باشد و روی کاغذ بهبود عملکرد دوبرابری را نوید می‌دهد.

این تراشه می‌تواند حداکثر ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی رم داشته باشد که در‌حقیقت، دو برابر بیشتر از آخرین پیکربندی مک‌بوک پرو جدید است. بااین‌حال، به‌نظر نمی‌رسد که تراشه‌مذکور با فرایند ساخت ۳ نانومتری تولید شود. ظاهرا اپل قدرتمندترین تراشه‌هایش را برای سال ۲۰۲۳ در نظر گرفته است که برخی از آن‌ها با فرایند سه‌نانومتری TSMC ساخته می‌شوند که متشکل از ۴ دای خواهند بود.

افزون‌براین، هنوز به‌طور قطعی مشخص نیست که نسل بعدی تراشه سری A با استفاده از چه فرایندی ساخته می‌شود. البته افشاگران ادعا می‌کنند که اپل ممکن است برای سومین سال متوالی از لیتوگرافی ۵ نانومتری برای تولید تراشه A16 Bionic استفاده کند و برخی نیز بر این باورند که تراشه‌ی مذکور همانند تراشه‌ی پرچم‌دار جدید اسنپدراگون با لیتوگرافی ۴ نانومتری ساخته خواهد شد.

یک روز کاری با مدیر عامل اپل چگونه می‌گذرد؟ TSMC تولید تراشه M3 اپل را با فناوری ۳ نانومتری آغاز کرده است چهارمین نسخه‌ی آزمایشی iOS 15.2 برای توسعه‌دهندگان و آزمایش‌کنندگان بتا منتشر شد مشخصات فنی و تصاویر پردازنده‌های نسل ۱۲ اینتل در فروشگاه‌های اینترنتی نتایج تست پردازنده Intel Core i3-12100؛ سریع‌تر از Ryzen 3 3300X منبع MACRUMORS
متن خبر

درباره مهندسین برتر

مجتمع فنی آموزشی مهندسین برتر با 20 سال سابقه ، با ارائه مدرک فنی و حرفه ای با کد بین المللی و انجام تعمیرات تخصصی موبایل و توزیع قطعات موبایل فعالیت دارد .

ایمیل: info@gsmbartar.com

پیوند های مفید
نماد اعتماد
آدرس

آدرس آموزشگاه : استان البرز، شهر کرج، سه راه گوهر دشت، ابتدای بلوار یادگار امام، نبش کوچه شهید جوادی، ساختمان علی طبقه اول

تلفن آموزشگاه: 34452008 (026)

واتس اپ : 09395431515 ( مشاوره رایگان )

آدرس شعبه : استان البرز، شهر کرج، خیابان دانشکده، روبروی پاساژ دانشکده، نبش کوچه گلستان 

تلفن شعبه: 32283470 (026)

واتس اپ : 09027803311 ( مشاوره رایگان )

تمامی حقوق برای سایت مهندسین برتر محفوظ می باشد.

×

مهندسین برتر

×