اپلیکیشن تقلبی هشت بانک کشور در گوگل پلی قرار گرفت (بروزرسانی)

گزارش کاربران در روزهای اخیر حاکی از ارائه نسخه موبایل جعلی اینترنت‌بانک هشت بانک بزرگ کشور در گوگل‌پلی است. معاون اجتماعی پلیس فتا به زومیت می‌گوید اقدام قضایی بین‌المللی برای حذف این اپ‌ها انجام گرفته است.

در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی از اپلیکیشن‌های جعلی بانکی در گوگل‌پلی می‌شود. به‌نظر می‌رسد برنامک تقلبی هشت بانک بزرگ کشور ازجمله سپه، صادرات، کشاورزی، رفاه و قرض‌الحسنه رسالت در فروشگاه اپلیکیشن گوگل بارگذاری شده و نصب بالایی هم دریافت کرده‌اند. برای مثال اپلیکیشن همراه بانک تقلبی بانک رسالت و صادرات در گوگل پلی بیش از ۱۰ هزار نصب داشته‌اند.

اپلیکیشن جعلی بانک صادرات در گوگل پلی

اپلیکیشن جعلی بانک رسالت در گوگل پلی

همین موضوع باعث شده تا چندین بانک اقدام به ارسال پیامک‌های هشداردهنده به مشتریان خود کنند و درخصوص نسخه‌های جعلی اطلاع‌رسانی کنند. برای مثال بانک رفاه در پیامکی به مشتریانش نوشته است نسخه جعلی موبایل بانک رفاه در گوگل پلی بارگذاری شده و اکنون تنها می‌توان ازطریق پورتال اصلی بانک رفاه یا فروشگاه‌های معتبر داخلی همچون کافه بازار نسبت به دریافت برنامه موبایلی بانک اقدام کرد.

سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا، ضمن تأیید این موضوع به زومیت می‌گوید درخصوص ۵ بانک هنوز بررسی‌ها ادامه دارد اما وجود نسخه تقلبی بانک‌های سپه، صادرات، کشاورزی در گوگل‌پلی قطعی شده است. سرهنگ پاشایی به خبرنگار زومیت می‌گوید برخورد قضایی بین‌المللی با این اپ‌ها آغاز شده و اپلیکیشن‌های تقلبی درحال حذف از گوگل‌پلی هستند؛ بااین‌حال اگر هم‌وطنان از استورهای داخلی برای دانلود اپلیکیشن‌های بانکی استفاده کنند، حذف اپلیکیشن تقلبی و برخورد قضایی بسیار سریع‌تر و آسان‌تر خواهد بود.

معاون اجتماعی پلیس فتا دلیل ارجحیت مارکت‌های داخلی در دانلود اپلیکیشن‌های حساس را این‌گونه توضیح می‌دهد:

زمانی که شما به‌دنبال اپلیکیشنی در گوگل می‌گردید، ممکن است اپلیکیشن‌های تقلبی را در صدر نتیجه جست‌وجو پیدا کنید. افراد سوءاستفاده‌گر برای ایجاد اطمینان در کاربران، از ترفندهایی استفاده می‌کنند تا نتیجه بدین‌شکل به کاربر نمایش داده شود و کاربر هم به نتایج اولیه اطمینان می‌کند. این یک اصل و قاعده کلی است که نباید برای دریافت یک اپلیکیشن، آن را در گوگل سرچ کرد.

ازسوی دیگر، فروشگاه‌های اپلیکیشن داخلی تعهد بیشتری نسبت به مارکت‌های خارجی دارند و دسترسی ما به آن‌ها بسیار راحت است. برای مثال درنظر بگیرید که ما اکنون برخورد قضایی بین‌المللی انجام داده‌ایم اما ایجاد تعامل بسیار زمان‌بر است و چند روز به طول می‌انجامد؛ درحالی‌که ارتباط ما با فروشگاه اپلیکیشن داخلی در لحظه است و با یک تلفن به‌سرعت انجام می‌شود. به‌علاوه، خود مارکت داخلی هم با شرکت‌های خدمات‌دهنده و خدمات‌گیرنده در ارتباط است و به‌راحتی اقدام به حذف اپ‌های جعلی می‌کند.

مقاله‌ی مرتبط:

سرهنگ پاشایی با اشاره به مرسوم‌بودن چنین اتفاقاتی در سطح دنیا، اخطار می‌دهد که با توجه به وضعیت پیش‌آمده‌ی کنونی، بهتر است کاربران تمام اپلیکیشن‌های بانکی نسبت به حذف برنامه از گوشی خود درصورت دریافت آن از هر منبعی جز وب‌سایت اصلی بانک یا مارکت‌های اصلی داخلی اقدام کنند. او اضافه می‌کند که پس از حذف برنامه، باید دسترسی‌های اپلیکیشن را محدود کرده و دوباره برای نصب اینترنت‌بانک از منابع معتبر اقدام کرد.

معاون اجتماعی پلیس فتا درانتها به زومیت گفت از بانک‌ها انتظار می‌رود که اطلاع‌رسانی گسترده‌ای درخصوص مشکل پیش‌آمده انجام دهند و راهنمایی بیشتری دراختیار کاربران‌شان قرار دهند و صرفا به پلیس متکی نباشند. او پیشنهاد داد که بانک‌ها در تمام پیامک‌های خود به کاربران ازجمله پیامک انجام تراکنش، نسبت به دریافت اپلیکیشن‌های جعلی هشدار دهند.

به‌روزرسانی:

معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا از حذف اپلیکیشن‌های جعلی هشت بانک ایرانی از بستر گوگل‌پلی خبر داد. سرهنگ رامین پاشایی در گفت‌وگو با ایسنا این خبر را اعلام کرد و گفت مجرمان سایبری با طراحی و بارگذاری نرم‌افزارهای جعلی بانک‌های صادرات، کشاورزی و سپه و پنج بانک دیگر در گوگل پلی قصد سوءاستفاده از حساب بانکی شهروندان را داشتند که با پیگیری‌ها و مکاتبات انجام شده از سوی پلیس فتا، در حال حاضر نرم‌افزارهای جعلی این هشت بانک از بستر گوگل‌پلی حذف شده است. معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا گفت اقدامات برای شناسایی و دستگیری سودجویان درحال انجام است.

مجازات قماربازی و شرط بندی در فضای مجازی مشخص شد بیش از ۱۰۰۰ کاربر اندروید در کره‌جنوبی قربانی کمپین فیشینگ PhoneSpy شدند اسنپ و تپسی ۵ میلیارد تومان کرایه اضافی در روزهای اختلال سوخت‌گیری را بازگرداندند در رویداد شانزدهم فیناپ از یک نئوبانک رونمایی می‌شود فیسبوک به گزینه‌های تبلیغاتی هدفمند برای موضوعات «حساس» خاتمه می‌دهد منبع زومیت
متن خبر

درباره مهندسین برتر

مجتمع فنی آموزشی مهندسین برتر با 20 سال سابقه ، با ارائه مدرک فنی و حرفه ای با کد بین المللی و انجام تعمیرات تخصصی موبایل و توزیع قطعات موبایل فعالیت دارد .

ایمیل: info@gsmbartar.com

پیوند های مفید
نماد اعتماد
آدرس

آدرس آموزشگاه : استان البرز، شهر کرج، سه راه گوهر دشت، ابتدای بلوار یادگار امام، نبش کوچه شهید جوادی، ساختمان علی طبقه اول

تلفن آموزشگاه: 34452008 (026)

واتس اپ : 09395431515 ( مشاوره رایگان )

آدرس شعبه : استان البرز، شهر کرج، خیابان دانشکده، روبروی پاساژ دانشکده، نبش کوچه گلستان 

تلفن شعبه: 32283470 (026)

واتس اپ : 09027803311 ( مشاوره رایگان )

تمامی حقوق برای سایت مهندسین برتر محفوظ می باشد.

×

مهندسین برتر

×