انتشار اطلاعات جدید از کارت گرافیک ۶ گیگابایتی اینتل Arc

شایعه‌ی جدیدی درباره‌ی کارت گرافیک دسکتاپ Intel Arc Alchemist با پردازنده‌ی گرافیکی DG2-128 منتشر شده است که به ظرفیت ۶ گیگابایتی حافظه‌ی VRAM این GPU اشاره می‌کند.

براساس گزارش جدیدی که از پردازنده‌ی گرافیکی رده‌پایین اینتل مبتنی‌بر معماری Xe-HPG منتشر شده است، باید انتظار دو پیکربندی مختلف حافظه‌ی VRAM را از DG2-128EU داشته باشیم. اطلاعات تازه ازطریق کانال یوتیوب Moore’s Law is Dead در‌اختیار کاربران قرار گرفته است و از برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ی اینتل برای محصول ارزان‌قیمت خود خبر می‌دهد. این یوتیوبر مشهور بارها اطلاعات موثقی از محصولات جدید اینتل را فاش کرده است.

GPU یادشده برای عرضه در سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است و اولین‌بار در لپ‌تاپ‌های Dell و ASUS استفاده و سپس برای کامپیوترهای خانگی نیز عرضه خواهد شد. MLID عقیده دارد که بازار سیستم‌های خانگی دسکتاپ حداقل تا سه‌ماهه‌ی دوم سال آینده‌ی میلادی نباید انتظار دسترسی به این محصولات را داشته باشد.

به‌هر‌حال این منبع غیررسمی ادعا می‌کند که نسخه‌ی دسکتاپ پردازنده‌ی گرافیکی DG2-128EU که در کارت گرافیک رده‌پایین Arc Alchemist استفاده می‌شود، از ۶ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 برخوردار است. گویا GPU مذکور برخلاف شایعات قبلی که به باس ۶۴ بیت آن اشاره می‌کردند، از رابط گذرگاه ۹۶ بیت بهره می‌برد. افزون‌بر‌این، ظاهرا مدل متفاوتی از این GPU برای لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های قابل‌حمل در نظر گرفته شده است و ۴ گیگابایت حافظه‌ی VRAM با یک رابط گذرگاه ۶۴ بیت دارد. هرچند MLID همچنان احتمال معرفی نسخه‌ی ۳ گیگابایتی این GPU را رد نمی‌کند.

تصویر منتسب به کارت گرافیک اینتل آرک

این یوتیوبر یکی از منابع اصلی افشای اطلاعات کارت‌های گرافیک‌ Xe-HPG محسوب می‌شود و در‌عین‌حال، هنوز اطلاعات دقیقی از پردازنده‌ی گرافیکی جدید ارائه نمی‌دهد. او تقریبا مطمئن است که طبق شایعات قبلی، این کارت گرافیک توان مصرفی ۷۵ واتی دارد؛ اما فعلا از قیمت یا سرعت کلاک هسته‌های پردازشی GPU خبری در دست نیست.

مثل همیشه گمانه‌زنی‌هایی نیز درباره‌ی قیمت محصول مطرح شده‌اند که براساس تجربه‌های قبلی می‌دانیم نباید به آن‌ها اعتماد کرد. اغلب تولیدکنندگان محصولات سخت‌افزاری قیمت را در آخرین لحظات تغییر می‌دهند تا با استراتژی لحظه‌ای تجاری و اقتصادی آن‌ها مطابقت داشته باشد.

براساس آنچه از مشخصات ظاهری محصول جدید سری Arc Alchemis استنباط می‌شود، احتمال می‌رود که این محصول با پردازنده‌های گرافیکی AMD Navi 24 و NVIDIA GA107 رقابت خواهد کرد که به‌ترتیب در کارت‌های گرافیک‌ RX 6500/6400 و RTX 3050 مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نه AMD و نه انویدیا تاکنون نسخه‌ی دسکتاپ محصولات اشاره‌شده را معرفی نکرده‌اند که احتمالا دلیل آن، ضعف عملکرد این تراشه‌ها به‌ازای قیمت پیشنهادی آن‌ها است. همین موضوع باعث می‌شود که این محصولات درمقابل رقبایی مانند سری AMD Polaris و NVIDIA GTX Turing از ارزش خرید کمتری برخوردار باشند. قبلا تصویر نه‌چندان واضحی که به پردازنده گرافیکی DG2-128EU نسبت داده شد، در وب‌سایت Chiphell قرار گرفت که براساس آن قرار بود این GPU حافظه‌ی گرافیکی ۶ گیگابایتی GDDR6 داشته باشد.

اطلاعات فاش شده از پردازنده گرافیکی DG2-128EU

در‌حال‌حاضر، تنها اطلاعات تأییدنشده‌ای از سه مدل پردازنده‌ی گرافیکی DG2 شامل مدل‌های 512EU و 384EU و 128EU در دست است. همچنین، گفته می‌شود کارت‌های گرافیک‌ سری اینتل Arc Alchemist متشکل از شش پیکربندی مختلف هستند که فعلا با کدهای 512EU ،448EU ،384EU ،256EU ،128EU و 96EU مشخص شده‌اند. هنوز مشخص نیست که کدام‌یک از این محصولات برای دسکتاپ و کدام‌یک برای لپ‌تاپ‌ها عرضه خواهد شد.

مقاله‌ی مرتبط:

براساس زمان‌بندی اعلام‌شده، محصولات سری Alchemist با کارت گرافیک‌ Ampere و RDNA 2 رقابت خواهند کرد. انویدیا و AMD حداقل تا پایان سال ۲۰۲۲، تصمیمی برای عرضه‌ی نسل جدید محصولات خود ندارند و این اتفاق می‌تواند اولین نسل از محصولات گرافیکی اینتل را در دور رقابت نگه دارد.

براساس پیش‌بینی‌هایی که از عملکرد محصولات ارتقایافته‌ی انویدیا و AMD می‌شود، قرار نیست افزایش چشمگیر سطح عملکرد آن‌ها را شاهد باشیم. علاوه‌براین، باید به این نکته اشاره کرد که پردازنده‌های گرافیکی Xe-HPG ARC برای لپ‌تاپ‌ها نیز عرضه خواهند شد و قرار است در نوت‌بوک‌های Alder Lake-P استفاده شوند.

کیس گیمینگ NZXT با قیمت ۸۰۰ دلار و بدون پردازنده گرافیکی اختصاصی معرفی شد عملکرد بهتر ویندوز 11 نسبت به لینوکس در پردازنده‌های نسل دوازده اینتل احتمال ساخت دو کارت گرافیک جدید و پایین‌رده AMD با ۴ گیگابایت حافظه GDDR6 انتشار اولین تصویر از پردازنده نسل چهاردهمی اینتل Meteor Lake عملکرد فراتر از انتظار انویدیا در سه‌ماهه سوم مالی با درآمد ۷٫۱ میلیارد دلاری منبع زومجی
متن خبر

درباره مهندسین برتر

مجتمع فنی آموزشی مهندسین برتر با 20 سال سابقه ، با ارائه مدرک فنی و حرفه ای با کد بین المللی و انجام تعمیرات تخصصی موبایل و توزیع قطعات موبایل فعالیت دارد .

ایمیل: info@gsmbartar.com

پیوند های مفید
نماد اعتماد
آدرس

آدرس آموزشگاه : استان البرز، شهر کرج، سه راه گوهر دشت، ابتدای بلوار یادگار امام، نبش کوچه شهید جوادی، ساختمان علی طبقه اول

تلفن آموزشگاه: 34452008 (026)

واتس اپ : 09395431515 ( مشاوره رایگان )

آدرس شعبه : استان البرز، شهر کرج، خیابان دانشکده، روبروی پاساژ دانشکده، نبش کوچه گلستان 

تلفن شعبه: 32283470 (026)

واتس اپ : 09027803311 ( مشاوره رایگان )

تمامی حقوق برای سایت مهندسین برتر محفوظ می باشد.

×

مهندسین برتر

×