امسال ۱۰٫۵ میلیون گوشی موبایل وارد کشور شده است

در هفت ماه نخست امسال ۱۰ میلیون و ۵۷۰ هزار گوشی موبایل وارد کشور شده که حکایت از رشد ۲۰ درصدی واردات نسبت‌به مدت زمانی مشابه در سال قبل دارد.

بازار پرماجرای تلفن همراه کشورمان در ۱۲ ماه گذشته وضعیت نسبتا متعادلی را سپری کرده است. در یک‌سال اخیر (تا انتهای مهرماه) ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده که ۴۸ درصد آن‌ها برند سامسونگ و ۲۹ درصد برند شیائومی بوده‌اند. آمار جدید گمرک حاکی از رشد واردات گوشی‌های برند شیائومی و تداوم کاهش استقبال از برند هواوی است.

طبق آمار جدید واردات گوشی تلفن همراه که انجمن واردکنندگان موبایل دراختیار زومیت گذاشته، تا انتهای مهر سال جاری ۱۷ میلیون و ۶۴۰ هزار موبایل نیز توسط مصرف‌کنندگان خریداری و وارد شبکه ارتباطی کشور شده است.

سهم فروش برندهای موبایل در ایران

همان‌طور که پیش‌تر هم در زومیت گزارش داده بودیم، سامسونگ حدود نیمی از بازار موبایل ایران را در سیطره‌ی خود دارد. بااین‌حال از سال گذشته برند شیائومی با اقبال بالایی در بازار ایران مواجه شده است؛ به‌طوری‌که در بازه زمانی تیرماه ۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰ ارزش گوشی‌های واردشده‌ی شیائومی از سامسونگ پیشی گرفت.

در بازه زمانی آبان ۹۹ تا مهر ۱۴۰۰ نیز ۸ میلیون و ۷۳۳ هزار دستگاه موبایل با برند سامسونگ، ۵ میلیون و ۲۹۹ هزار دستگاه با برند شیائومی، ۲ میلیون و ۱۳۱ هزار موبایل با برند نوکیا، ۷۷۵ هزار موبایل با برند اپل، ۴۴۶ هزار موبایل با برند هواوی و ۷ هزار موبایل با برند ریلمی وارد کشور شده است.

در آمار ۱۲ ماه اخیر، رشد واردات گوشی‌های شیائومی و کاهش استقبال از برند هواوی مشهود است

بر این اساس، سهم واردات برندهای گوشی موبایل به شرح زیر است: سامسونگ ۴۸ درصد، شیائومی ۲۹ درصد، نوکیا ۱۲ درصد، اپل ۴ درصد و هواوی ۲ درصد است. هرچند، سهم فروش برندها با این آمار تفاوت دارد و سامسونگ در ۱۲ ماه اخیر ۵۴ درصد بازار سهم فروش در بازار را به خود اختصاص داده. پس از سامسونگ، شیائومی با ۳۴ درصد، اپل با ۷ درصد، نوکیا ۳ درصد و هواوی ۱ درصد قرار دارد.

سهم ارزشی واردات گوشی‌های سامسونگ در بازه زمانی آبان ۹۹ تا مهر ۱۴۰۰ بیش از ۱٫۶ میلیارد دلار، گوشی‌های شیائومی ۱٫۰۸ میلیارد، گوشی‌های اپل ۸۶۰ میلیون، هواوی ۷۸ میلیون، آنر ۱۹ میلیون و نوکیا ۵۵ میلیون دلار بوده است.

کاهش واردات موبایل در مردادماه

آمار واردات موبایل حکایت از کاهش واردات موبایل در مردادماه سال جاری دارد. این کاهش تنها به برند شیائومی که سال پرماجرایی را پشت‌سر داشت، مربوط نمی‌شود و حتی می‌بینیم که واردات گوشی‌های سامسونگ در مردادماه کاهش یافته است. سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در این خصوص به زومیت توضیح می‌دهد که در برهه‌ای، تمام تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه جهان با کمبود تراشه مواجه شدند و تأمین‌کنندگان نتوانستند تراشه موردنیاز شرکت‌های تولیدکننده گوشی را تأمین کنند.

مقاله‌ی مرتبط:

همین موضوع، کاهش تولید و عرضه تلفن همراه در بازارهای منطقه‌ای را به‌دنبال داشت. حال ایران هم که گوشی تلفن همراه را از بازار دبی خریداری می‌کند، به‌دلیل کمبود کالای موبایل در دبی نتوانست تیرماه تعداد زیادی دستگاه خریداری کند و نتیجتا ما شاهد کاهش واردات گوشی موبایل در مردادماه بودیم. بااین‌حال پس از آن برهه، مشکل تأمین تراشه حل شد و اکنون کالا حتی بیش از نیاز در بازار موجود است.

اما برند شیائومی در سه ماه اخیر بحران‌های دیگری را در بازار ایران طی می‌کرد. اولین اتفاق مربوط به اعلام ممنوعیت واردات برخی مدل‌های گوشی‌های شیائومی به ایران به‌دلیل عدم امکان تماس با سرشماره‌های اضطراری کشور بود. این اتفاق بازار موبایل را برای مدتی متلاطم کرد.

البته مشکل درنهایت با پیگیری شرکت نماینده شیائومی در ایران حل شد و ارسال آپدیت MIUI برای مدل‌های مذکور، ممنوعیت واردات را رفع کرد. در آخرین اطلاع‌رسانی دراین‌باره، منع واردات مدل‌های زیر با ارسال آپدیت حل شد:

  • Redme note 9s
  • Mi 11 lite
  • Redmi note 10 pro
  • Poco f3
  • Poco X3
  • Poco X3 NFC
  • Redmi 9
  • Redmi note 8T
  • Mi 10T lite
  • Mi 11 i
  • Poco m3 pro 5g
  • Poco x3 gt
  • Redmi 9a
  • Redmi note 10
  • Redmi Note 8 (2021)
  • Redmi Note 10 5G

۹ مدل زیر همچنان مشکل دارند و تست برای آن‌ها توسط شرکت شیائومی درحال انجام است:

  • Redmi Note 8
  • Redmi 9c
  • Poco m3
  • Mi10 t
  • Mi 10T pro
  • Redmi Note 10s
  • Redmi Note 8 pro
  • Redmi Note 9 pro
  • Poco X3 pro
  • Redmi 9T

در اتفاق دیگر، خبری مبنی بر غیر فعال شدن گوشی‌های شیائومی در چند کشور تحریمی ازجمله ایران منتشر شد. تا پیش از آنکه شرکت شیائومی رسما درمورد این اتفاق اطلاع‌رسانی کند، بازار ایران ملتهب شد و نگرانی مردم بابت احتمال غیرفعال‌شدن گوشی شیائومی‌شان بازار گوشی‌های دسته دوم را به‌شدت داغ کرد.

محمدرضا عالیان به خبرنگار زومیت می‌گوید در آن برهه، مردم برای خرید گوشی‌های نو شیائومی دست نگه داشتند و برخی نیز از نگرانی، گوشی‌ خود را فروختند. این مسائل واردات گوشی‌های شیائومی را در مردادماه ۳۰ درصد کاهش داد. بااین‌حال اکنون واردات به وضعیت عادی برگشته و کالا به‌میزان کافی در بازار موجود است.

مقایسه واردات و خرید برندهای گوشی موبایل

طی ۷ ماه ابتدایی امسال، ۱۰ میلیون و ۵۷۰ هزار گوشی موبایل وارد کشور شده است. این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. خردادماه با واردات ۲ میلیون دستگاه و سپس تیر و مهرماه رکورددار میزان واردات تعدادی گوشی تلفن همراه به کشور هستند.

به‌علاوه، در خرداد و شهریور ماه نیز بیش از دیگر ماه‌های سال جاری، موبایل در شبکه فعال شده. دلیل افزایش خرید همانند پیش است؛ مردم در اسفندماه بیشترین خرید گوشی تلفن همراه را مانند اکثر گروه‌های کالایی دیگر انجام می‌دهند و به همین دلیل، در فروردین و اردیبهشت ماه، خرید تلفن همراه کاهش پیدا می‌کند. البته این موضوع متاثر از مناسبت‌های شرعی نیز هست. در شهریورماه نیز با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و تداوم آموزش‌های غیرحضوری در کشورمان، شاهد افزایش خرید مردم هستیم.

گوشی‌های سامسونگ با واردات و میزان فعال‌سازی بیش از ۸ میلیونی، با اختلاف محبوب‌ترین گوشی‌های بازار موبایل ایران هستند. درادامه میزان واردات و خرید گوشی‌های سامسونگ طی ۱۲ ماه گذشته را مشاهده می‌کنید:

نمودار میزان واردات و فعالسازی گوشی های سامسونگ

شیائومی در مقام دوم واردات و فعال‌سازی گوشی همراه در ایران قرار دارد. همان‌طور که در تصویر بعدی مشاهده می‌کنید، میزان خرید گوشی‌های شیائومی در تمام طول سال نسبتا بالا بوده است.

نمودار میزان واردات و فعالسازی گوشی های شیائومی

درمقابل، استقبال از برند هواوی در ایران به‌شدت کاهش یافته و این وضعیت را از بهار امسال به‌وضوح مشاهده می‌کنیم:

نمودار میزان واردات و فعالسازی گوشی های هواوی

تلفن‌های دکمه‌ای نوکیا همچنان در ایران خریدار دارند و در ۱۲ ماه اخیر، تعداد ۲ میلیون و ۱۳‍۱ هزار دستگاه موبایل با برند نوکیا به کشور وارد و تقریبا به همین میزان نیز خریداری شده است. این موضوع را می‌توان با مقایسه میزان واردات و ارزش ریالی آن‌ها که یک درصد است دریافت.

نمودار میزان واردات و فعالسازی گوشی های نوکیا

پرفروش‌ترین موبایل های بازار ایران

انجمن واردکنندگان موبایل همچنین پرفروش‌ترین موبایل‌های بازار ایران و بیشترین مدل‌های واردشده براساس برند طی ۱۲ ماه اخیر را معرفی کرده است.

جدول پرفروش ترین گوشی ها در ایران طبق گزارش گمرک

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، جایگاه پرفروش‌ترین مدل‌های گوشی تلفن همراه در بازار ایران متعلق به گلکسی A12 سامسونگ، سپس گلکسی A21s، گلکسی A11، سپس نوکیا 105، سامسونگ A5، شیائومی پوکو M3 و شیائومی پوکو M3 PRO است.

اسنپ و تپسی باید اختلاف هزینه سفرها در زمان قطعی بنزین را برگردانند موتورولا سه گوشی جدید ساده موتو A10، A50 و A70 را معرفی خواهد کرد گوشی‌های سامسونگ صدرنشین فهرست دستگاه‌‌های محبوب AnTuTu در اکتبر ۲۰۲۱ شدند موتو G51 با صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتز و اسنپدراگون ۴۸۰ پلاس معرفی شد شیائومی 12 احتمالا ماه آینده به مرحله‌ی تولید انبوه خواهد رسید منبع زومیت
متن خبر

درباره مهندسین برتر

مجتمع فنی آموزشی مهندسین برتر با 20 سال سابقه ، با ارائه مدرک فنی و حرفه ای با کد بین المللی و انجام تعمیرات تخصصی موبایل و توزیع قطعات موبایل فعالیت دارد .

ایمیل: info@gsmbartar.com

پیوند های مفید
نماد اعتماد
آدرس

آدرس آموزشگاه : استان البرز، شهر کرج، سه راه گوهر دشت، ابتدای بلوار یادگار امام، نبش کوچه شهید جوادی، ساختمان علی طبقه اول

تلفن آموزشگاه: 34452008 (026)

واتس اپ : 09395431515 ( مشاوره رایگان )

آدرس شعبه : استان البرز، شهر کرج، خیابان دانشکده، روبروی پاساژ دانشکده، نبش کوچه گلستان 

تلفن شعبه: 32283470 (026)

واتس اپ : 09027803311 ( مشاوره رایگان )

تمامی حقوق برای سایت مهندسین برتر محفوظ می باشد.

×

مهندسین برتر

×