آیا زمان آن رسیده است که مایکروسافت به حوزه تولید تراشه‌ بپیوندد؟

مدت نسبتا زیادی است که مایکروسافت با کوالکام همکاری می‌کند؛ اما آیا این شرکت قصد مستقل شدن در حوزه تولید تراشه و پیوستن به اپل و گوگل دارد؟

اپل دارای تراشه M1 است و گوگل روی قطعه انحصاری بعدی خود کار می‌کند. مایکروسافت نیز از پردازنده‌های SQ1 و SQ2 که با همکاری کوالکام تولید کرده است، در Surface Pro X استفاده می‌کند. آیا زمان آن فرا نرسیده است که مایکروسافت از کوالکام جدا شود و مانند رقیبان صنعت فناوری خود به‌تنهایی در زمینه تولید تراشه فعالیت کند؟

مقاله‌های مرتبط:

به گزارش ویندوز سنترال، این احتمال وجود دارد که مایکروسافت برای این مسابقه خاص اهمیتی قابل نشود و ترجیح بدهد مشارکت فعلی خود را حفظ کند؛ به‌خصوص حالا که کوالکام گفته است سعی می‌کند با اپل همگام شود و محصولات خود را ارتقا ببخشد. این هدف والایی است که تا به ثمر رسیدن، زمان لازم دارد؛ اما شاید بهتر باشد تا آن موقع، مایکروسافت به فکر ساخت تراشه‌های خود باشد.

با در نظر گرفتن این موارد، یک سؤال به وجود می‌آید: با توجه به وضعیت فعلی، استراتژی مناسب برای تولید تراشه اختصاصی مایکروسافت چیست؟ ویندوز سنترال برای کسب اطلاعات بیشتر با تحلیلگران این حوزه صحبت کرده است.

آیا تولید تراشه اختصاصی فایده‌ای برای مایکروسافت دارد؟

جان لورنز، تحلیلگر ارشد فناوری محاسبات و بازار در Yole Développement، در مورد اینکه آیا مایکروسافت با تولید تراشه خود به سودی دست پیدا خواهد کرد یا خیر، نظراتش را بیان کرده است. وی خاطرنشان کرد که دامنه این کار پیامدهای متفاوتی برای اپل نسبت به مایکروسافت دارد. او می‌گوید:

سیستم عامل ویندوز باید بتواند به‌درستی روی دستگاه‌های دیگر شرکت‌ها اجرا شود؛ درحالی‌که اپل فقط باید نگران محصولات خود باشد.

علاوه بر این، لورنز تأکید کرد که اپل به دلیل تولید آیپد و آیفون، در این بخش سابقه‌ سازمانی خوبی دارد. وی توضیح داد:

این نوع تجربه سازمانی یک پایه قدرتمند برای شرکت مذکور محسوب می‌شود و تکرار آن با هرگونه میانبر دشوار خواهد بود.

تراشه

آنشل ساگ، تحلیلگر ارشد Moor Insights & Strategy نیز در مورد این موضوع نظر داده است. وی می‌گوید:

این مسئله تنها زمانی مزیت خواهد داشت که مایکروسافت برای ویندوز به اندازه کافی بهینه‌سازی‌ ARM تولید کرده باشد تا این تجربه بتواند به آن برای ساختن پردازنده‌های انحصاری‌اش کمک کند. دقیقا به همین دلیل است که اپل و گوگل چنین کاری انجام داده‌اند.

شین راو، معاون پژوهشی تیم محاسبات نیمه‌هادی در IDC، می‌گوید:

شما کنترل بیشتری بر سخت‌افزار و نرم‌افزار خود و تنظیم بین این دو خواهید داشت. به‌عنوان مثال، اپل می‌تواند M1 را طوری تنظیم کند که برای کار روی macOS آماده شود؛ بنابراین، مایکروسافت هم می‌تواند با این روش از تراشه‌های ساخته‌شده توسط خودش استفاده کند. این کار هزینه‌های اولیه زیادی دارد؛ اما اگر یک بار انجام شود، این شرکت می‌تواند کنترل آینده خود را در دست بگیرد.

در حال حاضر مایکروسافت چه کاری می‌تواند انجام بدهد؟

با توجه به این مسئله که مسیر دستیابی به قطعات اختصاصی پرپیچ‌وخم است و هر اتفاقی رخ بدهد، باید این شرکت مدتی صبوری کند تا نتیجه نهایی را ببیند، ویندوز سنترال از کارشناسان پرسید که مایکروسافت چه کاری باید انجام بدهد تا از رقابت عقب نماند.

لورنز اظهار داشت که ویندوز ۱۱ در پیشرفت‌های فوری مایکروسافت نقش مهمی داشته است. وی می‌گوید:

ویندوز ۱۱ پیشرفت‌هایی در نحوه مدیریت، کامپایل و شبیه‌سازی ویندوز ARM به ارمغان می‌آورد که درهای بیشتری برای ویندوز باز می‌کند.

همچنین با توجه به خرید شرکت Nuvia و پیش‌بینی سال ۲۰۲۲، وی استدلال کرد که کوالکام می‌تواند دوباره در کانون توجه رقبا قرار بگیرد و بازی را تغییر بدهد.

دیدگاه ساگ همچنین به روابط فعلی ویندوز و ARM با یکدیگر مربوط می‌شود. ساگ می‌گوید:

مایکروسافت باید در جهت توسعه ویندوز سازگار با ARM، روی منابع بیشتری سرمایه‌گذاری کند. اگر مایکروسافت بخواهد در جبهه M1 با اپل مبارزه کند، به قدرت کل اکوسیستم ARM و فروشندگان سیلیکون احتیاج دارد. البته این امر فشار بیشتری بر وینتل (ویندوز +‌ اینتل) وارد می‌کند.

ویندوز ۱۱ چقدر در این زمینه تأثیرگذار است؟

هر سه کارشناس توافق کردند که ویندوز ۱۱ این پتانسیل را دارد که بازی را تغییر بدهد؛ به این معنا که در حالت ایده‌آل نرم‌افزار کارآمدتری تولید می‌کند که برای سیلیکون ARM مناسب‌تر است؛ اما در حال حاضر این تنها یک نظریه بالقوه است. لورنز معتقد است که باید منتظر بود و رویکرد مایکروسافت در آينده‌‌ای نزدیک را مشاهده کرد. وی می‌گوید:

من هنوز چیز مشخصی از مایکروسافت ندیده‌ام که نشان بدهد این شرکت قصد دارد مانند اپل، با قدرت کامل در این حوزه پیش برود.

ویندوز ۱۱

آیا می‌توان شرکتی را جایگزین کوالکام کرد؟

این سؤال وجود دارد که آیا مایکروسافت در بلندمدت به دنبال جایگزینی برای کوالکام می‌گردد و اگر چنین باشد، سراغ چه شرکتی خواهد رفت؟ هر سه کارشناس اتفاق نظر دارند که نباید به حذف شدن کوالکام فکر کرد؛ اما گزینه‌های جایگزین فرضی را نام بردند.

لورنز گفت:

همکاری مشاهده‌شده بین سامسونگ و ای‌ام‌دی جالب به نظر می‌رسد؛ جایی که پردازنده اگزینوس و گرافیک ای‌ام‌دی ادغام می‌شوند. به نظر جالب می‌رسد که چنین ترکیبی را روی لپ‌تاپ‌ها ببینید و این مسئله آن‌چنان دور از ذهن نیست.

ساگ استدلال کرد که در وضعیت فعلی بازار جایگزین‌ بهتری برای کوالکام در بخش رایانه وجود ندارد؛ اما همچنین گفت کوالکام تنها نامی نیست که هنگام بحث در مورد ویندوز و ARM به میان می‌آید. او توضیح داد:

برای سایر دستگاه‌های ارزان‌قیمت مانند آن‌هایی که از تراشه مدیاتک استفاده می‌کنند، جایی در بازار وجود خواهد داشت.

به همین ترتیب، راو هنگامی که قصد داشت درباره شرکت‌های جایگزینی که مایکروسافت می‌تواند به جای کوالکام با آن‌ها همکاری کند توضیح بدهد، به مدیاتک و پتانسیل آن اشاره کرد. وی گفت:

من فکر می‌کنم می‌توان برای انتخاب نامزدهای شرکت‌ جایگزین کوالکام به اکوسیستم ARM نگاهی انداخت. احتمالاً مدیاتک توان تولید پردازنده‌هایی را دارد که روی کروم‌بوک کار کنند. اگر ویندوز روی ARM بتواند روی سیستم ARM مبتنی‌ بر مدیاتک نیز اجرا شود، می‌توان این شرکت را یک جایگزین نسبتا مناسب برای کوالکام دانست که مایکروسافت می‌توان با آن برای مدت زیادی همکاری کند.

با این اوصاف، راو تأکید کرد که معتقد است کوالکام برای مدت طولانی در بازی حضور خواهد داشت. ساگ و لورنز همچنین کوالکام را به‌عنوان یکی از مهره‌های اصلی، حداقل تا آینده‌ای نزدیک دانستند. به این ترتیب، هنوز نباید منتظر تغییر و تحول در صحنه ساخت تراشه بود. ممکن است مایکروسافت قصد نداشته باشد مانند رقبای خود تمام تلاش خود را انجام بدهد، بنابراین حفظ وضعیت موجود می‌تواند استراتژی آینده باشد.

نظر شما همراهان زومیت درباره همکاری کوالکام و مایکروسافت چیست؟ آیا به نظر شما در آینده مایکروسافت تصمیم به مستقل شدن در این زمینه می‌گیرد؟

مشخصات مک‌‌بوک پرو ۲۰۲۱ احتمالا ماه‌ها قبل فاش شده است بررسی آیفون ۱۳ اپل پوشش زنده زومیت از رویداد Unleashed و معرفی مک‌بوک پرو جدید (امشب ساعت ۲۰:۳۰) مایکروسافت و انویدیا بزرگ‌ترین و قدرتمندترین مدل زبانی جهان را خلق کردند شایعه: نسل بعدی مک‌بوک ایر در سال ۲۰۲۲ و با طراحی مبتنی بر ناچ عرضه خواهد شد منبع windowscentral
متن خبر

درباره مهندسین برتر

مجتمع فنی آموزشی مهندسین برتر با 20 سال سابقه ، با ارائه مدرک فنی و حرفه ای با کد بین المللی و انجام تعمیرات تخصصی موبایل و توزیع قطعات موبایل فعالیت دارد .

ایمیل: info@gsmbartar.com

پیوند های مفید
نماد اعتماد
آدرس

آدرس آموزشگاه : استان البرز، شهر کرج، سه راه گوهر دشت، ابتدای بلوار یادگار امام، نبش کوچه شهید جوادی، ساختمان علی طبقه اول

تلفن آموزشگاه: 34452008 (026)

واتس اپ : 09395431515 ( مشاوره رایگان )

آدرس شعبه : استان البرز، شهر کرج، خیابان دانشکده، روبروی پاساژ دانشکده، نبش کوچه گلستان 

تلفن شعبه: 32283470 (026)

واتس اپ : 09027803311 ( مشاوره رایگان )

تمامی حقوق برای سایت مهندسین برتر محفوظ می باشد.

×

مهندسین برتر

×